ارزش غذایی و خواص اسفناج | تغذیه سالم

اسفناج یه سبزی با برگ سبزه. این گیاه عضوی از خونواده گل تاج خروس بوده و به چغندر و کوینولا مربوط می شه. سرچشمه این گیاه ایرانه اما الان بیشتر در آمریکا و چین تولید می شه. در این مقاله از ۷گنج با ما باشین تا خواص اسفناج رو بیشتر بشناسیم.

ارزش غذایی و خواص اسفناج

اسفناج گیاهی شامل مواد مغذی و بسیار سالمه. خواص اسفناج می تونه به سلامت چشم کمک کرده و در کاهش استرس اکسیداتیو و هم اینکه جلوگیری از سرطان و کاهش فشار خون اثر داشته باشه.

راه های بسیاری واسه بهره مندی از خواص اسفناج هست. می تونین اونو به صورت کنسرو شده و یا تازه استفاده کنین. هم اینکه خوردن اون به صورت پخته یا خام ممکن است.

خواص اسفناج

۹۱.۴ درصد از وزن این گیاه آب، ۳.۶ درصد اون کربوهیدرات، و ۲.۹ درصد اون پروتئینه. هم اینکه هر ۱۰۰ گرم این سبزی دارای ۲۳ کالریه.

کالری: ۲۳

آب: ۹۱٪

پروتئین: ۲.۹ گرم

کربوهیدرات: ۳.۶ گرم

شکر: ۰.۴ گرم

فیبر: ۲.۲ گرم

چربی: ۰.۴ گرم

اشباع: ۰.۰۶ گرم

اشباع نشده: ۰.۰۱ گرم

اشباع نشده: ۰.۱۷ گرم

امگا ۳ :۰.۱۴ گرم

امگا ۶ :۰.۰۳ گرم

چربی: ترانس ~

بیشتر حجم کربوهیدرات موجود در اسفناج رو فیبر تشکیل میده. اسفناج هم اینکه شامل ۰.۴ درصد قنده که بیشتر شامل گلوکز و فروکتوزه.

فیبر

این گیاه خوش طعم و مقوی دارای فیبر نامحلوله که می تونه از راه های جور واجور واسه سلامتی موثر و به درد بخور واقع شه. فیبر نامحلول در دستگاه گوارش ٬ حرکت مواد غذایی رو آسون تر کرده و از یبوست جلوگیری می کنه.

ویتامینا و مواد معدنی موجود در اسفناج

اسفناج یه منبع عالی از ویتامینا و مواد معدنیه.

ویتامین A: این سبزی خوش عطر دارای مقادیر بالا کارتنوئیدهاه که می تونه در بدن به ویتامین A تبدیل شه.

ویتامین C: این ویتامین یه آنتی اکسیدان قویه که به گسترش سلامت پوست و کارکرد استخون می پردازه.

ویتامین K1: این ویتامین واسه لخته شدن خون لازمه. برگای اسفناج مقادیر خیلی از این ویتامین رو در خود دارن و مصرف تنها یه برگ اون می تونه نصف نیاز روزانه رو تامین کنه.

اسید فولیک: یا یعنی فولات یا ویتامین B9 واسه کارکرد سلول و رشد بافت لازم بوده و واسه زنان باردار هم لازمه.

آهن: این گیاه منبع خوبی از آهنه. آهن کمک می کنه تا هموگلوبین بیشتری ایجاد شده و اکسیژن در بافتا بهتر منتقل شه.

کلسیم: این ماده واسه سلامت استخون ها لازمه. کلسیم تاثیر زیادی در سلامت سیستم عصبی، قلب و عضلات داره.

این گیاه دارای ویتامینای جور واجور و مواد معدنی مثل پتاسیم و ویتامینای B6، B9 و E هستش.

ترکیبات گیاهی اسفناج

اسفناج چندین ترکیب گیاهی جور واجور داره :

لوتئین: این ماده در سلامت چشم موثره

کامفرول: این آنتی اکسیدان می تونه در کاهش خطر دچار شدن به سرطان و مریضی هیا طولانی اثر داشته باشه.

کورسین: این آنتی اکسیدان می تونه در دفع عفونت و التهاب اثر داشته باشه. اسفناج یه یاز غنی ترین منابع غذایی کوئرستینه.

امتیازات بهداشتی و درمانی و خواص اسفناج

این گیاه مقوی فواید بسیاری هم واسه سلامتی داره. بررسیای انجام شده نشون داده که این گیاه واسه کاهش استرس اکسیداتیو، بهبود سلامت چشم، کمک به پیشگیری از سرطان و کمک به تنظیم فشار خون موثره.

استرس اکسیداتیو

تقریبا در بیشتر مواد غذایی رادیکالای آزاد وجود دارن. اونا می تونن باعث پیری زودرس شده و دلیل افزایش خطر دچار شدن به دیابت و سرطان شن. با این حال اسفناج شامل آنتی اکسیدانیه که در مقابله با استرس اکسیداتیو و کمک به کاهش اون موثره. تحقیقات روی ۸ فرد نشون داد که خواص اسفناج می تونه در پیشگیری از استرس اکسیداتیو نقش زیادی داشته باشه.

مطالعه بالا هرچند بسیار کوچیک و جزئی بوده اما به وسیله بقیه تحقیقات انسانی و حیوونی پشتیبانی می شه.

بهداشت چشم

اسفناج شامل مقادیر بالایی از زیگزانتین و لوتئینه که کارتئوئیدهای مسئول رنگ در سبزیجات هستن. چشم آدم هم شامل مقادیر بالایی از این رنگدانها هستش. این مواد می تونه در مراقبت از چشم در برابر آسیبای به وجود اومده به وسیله نور به درد بخور واقع شن.

علاوه بر این تحقیقات زیاد نشون میده که زیگزانتین و لوتئین واسه جلوگیری از دژنراسیون ماکولا و آب مروارید که بیماریای اصلی منتهی به کوری هستن، موثره.

پیشگیری از سرطان

اسفناج شامل دو جز MGDG و SQDGه که ممکنه سرعت رشد توده های سرطانی رو کم کنه. تو یه مطالعه این ترکیبات رشد تومورهای موجود در دهانه رحم رو از جا در آورد کرده و حتی اندازه اونو کم کرد.

تحقیقات انسانی رابطه بین اسفناج و خطر سرطان پروستات رو هم مشخص کردن. خوردن این سبزی مقوی می تونه از سرطان سینه هم پیشگیری کنه.

یه مطالعه دیگه روی حیوانات مشخص کرد که این سبزی مقوی می تونه سرطان رو سرکوب کنه. علاوه بر این این گیاه مقادیر بالایی از آنتی اکسیدانا رو در خود داره که می تونن در پیشگیری از سرطان موثر باشن.

فشار خون

این گیاه مقادیر بالایی از نیتراتا رو داره که می تونه واسه کاهش فشار خون و کاهش خطر دچار شدن به بیماریای قلبی به درد بخور واقع شه.

یکی از آزمایشات روی ۲۷ نفر نشون داد که خواص اسفناج دلیل کاهش فشار خون می شه.

چندین مطالعه دیگه هم نشون داد که اسفناج با متعادل کردن فشار خون در بهبود سلامت قلب موثره.

مشکلات مصرف اسفناج

اسفناج کلا سالم و بی خطر درنظر گرفته می شه. با این حال ممکنه عده خاصی با خوردن اون واکنشای متفاوتی نشون بدن.

سنگ کلیه

سنگای کوچیک به وجود اومده به وسیله تجمع نمک، اسید و مواد معدنی در کلیه می تونن واسه عده بسیاری دردساز باشن. عادی ترین این سنگا، سنگای کلسیمیه که بیشتر از اگزالات کلسیم تشکیل می شه.

این گیاه کلسیم زیادی داره پس آدمایی که مستعد سنگ کلیه هستن باید خوردن اونو محدود کنن.

لخته شدن خون

این گیاه مقوی دارای مقادیر زیادی ویتامین K1ه. این ویتامین کاربرده های متنوعی در بدن داره. اما بهترین اون نقش موثرش در لخته شدن خونه.

آدمایی که رقیق کننده خون مصرف می کنن و یا نیاز دارن که ویتامین K1 کمتری دریافت کنن باید در مصرف این سبزی دقت کنن.

خلاصه

اسفناج از جمله سبزیای مقویه.

این گیاه می تونه استرس اکسیداتیو رو کاهش داده و در بهبود سلامت چشم و کمک به جلوگیری از بیماریای قلبی و سرطان اثر داشته باشه.

مطمئنا این گیاه یه ماده غذایی فوق العاده سالمه.

بقیه مطالب در رابطه در مورد این گیاه:

فواید عالی اسفناج در کاهش وزن

آشنایی با خواص و مضرات اسفناج

.

منبع : ۷ganj.org

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *