ارزش غذایی هفت سین | تغذیه سالم

در طول تاریخ بشر، اقوام مختلفی ظهور کردن و با خلق روشای جورواجور زندگی از خود، آداب و رسوم و سنتی رو به میراث گذارده ان که بررسی، یادآوری، شناخت مفاهیم و تبلیغ و گسترش حولوحوش مثبت اون ضمن حفظ هویت ملی مایه مباهات، سرافرازی، خودباوری و در آخر پایداری قومی در مقابل فرهنگ بیگانه می شه.

سنن و فرهنگ ایرانیان از ریشه و قدمت خاصی بهره مند و تامل برانگیزه. یکی از این سنن، پیام نیاکان ما در مورد هفت سینه.

ایرانیان در روند کم کم و تکاملی صدها سال از زندگی پرنشیب و فراز و پُر بار خود، در اول بهار که شروع سال نو و شکوفایی دوباره طبیعت در این منطقه از کره زمینه، همیشه با حفظ آیین شکوهمند و غرورآفرین نوروز با چیدن هفت خوراکی که به زبون شیرین و غنی پارسی با حرف "سین" شروع می شه، در سفره هفت سین، پیام تغذیه ای سالم زیستن رو سینه به سینه به نسل معاصر رسونده ان.

اگه به ارزشای غذایی زندگی بخش، معجزه آور و عجیب خوراکیای تشکیل دهنده سفره هفت سین شامل: سیر، سنجد، سماق، سرکه، سیب، سبزی و سمنو که تا کنون مطالب زیادی در مورد علل یا خواص اون نوشته شده به توضیح کوتاه زیر توجه و دقت شه، اون وقت درمی یابیم که در بطن تک تک خوراکیای تشکیل دهنده هفت سین، پیام با ارزش و گرانبهایی واسه حفظ سلامتی نهفتهه.

ایرانیان در سفره هفت سین، پیام تغذیه ای سالم زیستن رو سینه به سینه به نسل معاصر رسونده ان.

۱- مصرف سیر علاوه بر میکروب زدایی و بقیه خواص زیاد، در جهت کاهش کلسترول، جلوگیری از تصلب شرایین، متعادل نگه داشتن فشار خون و حفظ سلامت بدن از جمله قلب و عروق در سراسر دنیا پیشنهاد می شه.

۲- مصرف سنجد در طب تغذیه، علاوه بر خواص جور واجور جهت درمان آرتروز پیشنهاد می شه.

۳- مصرف سماق همراه کباب علاوه بر خواص زیاد، جهت کاهش مضرات اوره گوشت پیشنهاد می شه.

۴- مصرف شکلای جور واجور سرکه از جمله سرکه انگور قرمز(که شامل لیکوپنه) یا سرکه سیب با خواص معجزه آور جور واجور شامل: کم کننده مضرات چربی مصرف شده در بدن، باز نگه دارندگی عروق و خاصیت ضد سرطانی اون به هر شکل ممکن به خصوص در ترشیا و سالاد پیشنهاد می شه.

۵- کلیه فرهیختگان امور تغذیه در سراسر جهان مصرف یه سیب در روز رو نه فقط واسه دفع سموم از بدن، تقویت دستگاه گوارش، تامین ویتامینا و املاح لازم جهت حفظ سلامتی و سرحالی پیشنهاد می  کنن، بلکه اونو موجب بی احتیاجی از مراجعه به دکتر می دونن.

۶- مصرف همیشگی شکلای جور واجور سبزی تازه جهت تامین فیبر، ویتامینا و آنتی اکسیدان های نیاز به دلیل خاصیت ضد سرطانی و ضد مریضی قلبی اون مورد پیشنهاد همه کارشناسان تغذیه س.

۷- جفت و جور سمنو با آرد جوونه گندم که پر از ویتامین E (به عنوان آنتی اکسیدان قوی و خنثی کننده رادیکالای آزاد در بدن) و شکلای جور واجور ویتامین های B هستش و مصرف اون ضمن تامین کالری، واسه حفظ جوونی، سلامتی، ضد پیری و افسردگی همیشه پیشنهاد می شه.

ماهنامه مشرق زمین

*

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *