س. اسفند ۶ام, ۱۳۹۸

ارزش غذایی فندق | تغذیه سالم

Data, DNA, Technology, Internet, Molecular Structure, Blockchain, Black Background

ارزش غذایی فندق

ارزش غذایی فندق

تغذیه

فندقا یه میان وعده خوشمزه هستن که جانشین خوبی واسه چاشنی یا بیسکویتا و بقیه چیزایی هستن که واسه سلامتی شما مناسب نیستن. اولین مزیت سلامتی فندق اون هستش که با نگه داشتن اونا تو یه کاسه در اتاق خود، شما می تونین به خودتون کمک کنین تا غذاهایی که ناسالم هستن رو مصرف نکنین و وزنتون رو کم کنین. اما اونا فقط یه جانشین خوب واسه میان وعده ها نیستن، فندقا در واقع بسیار سالم هستن و شما می تونین از امتیازات بهداشتی اونا استفاده کنین. اینجا ما به بررسی بعضی از این امتیازات می پردازیم.

ویتامین E

اولین و مهمترین مزیت فندق اینه که اون منبع ویتامین E هستش و واسه سلامت عضلات از جمله عضله قلب و کارکرد طبیعی سیستم تولید مثل خیلی با اهمیته. در عین حال ویتامین E مانع از تخریب سلولای قرمز خون می شه که اکسیژن رو به قسمتای جور واجور بدن حمل می کنن. این مانع از کم خونی می شه که یه بیماریه که با کمترین تعداد گلبولای قرمز همراه س که منتهی به کمبود اکسیژن و بی حالی می شه.

دیگه ویتامینا و مواد معدنی

فندقا ممکنه به دلیل محتوای بالای ویتامین E شون مشهور باشه، اما این تنها ویتامینی نیس که فندقا ارائه میدن. در عین حال فندقا منبع خیلی از مواد مغذی هستن، از جمله:

آهن، که با تشکیل سلولای قرمز خون اکسیژن رو به قسمتای جور واجور بدن حمل می کنه و واسه جلوگیری از کم خونی مهمه.

Zinc که در ایجاد هورمونای جنسی کمک می کنه (مردان روی رو موقع انزال در مایع منی خود از دست میدن)

پتاسیم که به تحریک سیستم عصبی کمک می کنه و مانع از گرفتگی می شه.

کلسیم که باعث تقویت استخوانا و رباطا و جلوگیری از انقباض عضلات می شه.

Vitamin B1، B2 و B6 که واسه تشکیل خون و هم اینکه کارکرد مغز مهم هستن.

بتا سیتستورول

بتا سیتوستولول به وسیله بدن واسه کاهش کلسترول استفاده می شه و هم اینکه می تونه به جلوگیری از سرطان سینه و پروستات کمک کنه.

روغن

فندق پر از روغن و چربیه (در واقع ۶۰ درصد و بیشتر فندق از روغن ساخته می شه) که ممکنه باعث شه شما اونو به عنوان یه میان وعده سالم مؤثر ندونین. اما صبر کنین – این روغنا و چربیا در واقع نوع ناسالم نیستن، بلکه اسیدهای چرب لازمن که کارای مهم رو در قسمتای بدن انجام میدن. مثلا اسید اولئیک به جلوگیری از کلسترول بالا کمک می کنه و می تونه اونو تا ۲۶٫۲٪ کم کنه، به انتقال قند خون کمک کنه و از بیماریای وریدی به وسیله دیگه عوامل جلوگیری کنه. این اسیدای چرب هم اینکه به بدن کمک می کنه تا از ویتامینا، مواد معدنی و هم اینکه پروتئین استفاده کنه. این روغنا به روان تر شدن مفاصل کمک می کنن، دمای بدن رو تنظیم می کنن و شرایط پوست و مو رو بهتر می کنن.

پروتئین

فندق مانند خیلی از آجیلا یه منبع گیاهی پر از پروتئینه. بدن شما از پروتئین در کارای مهم زیادی مانند ساخت و نگهداری پوست و بافت استفاده می کنه. از پایه بدن، ترکیبات کربنی (به نام آمینو اسید) که در منابع پروتئینی قرار داره رو میگیره و بعد اونا رو واسه ساخت قسمتای بدن ترکیب می کنه. هم اینکه بافتا و بقیه قسمتای بدن، پروتئینا رو واسه ایجاد آنزیما (کاتالیزورهای عکس العمل شیمیایی در دور و بر بدن)، کارکرد ایمنی و کارای بیشتر استفاده می کنن. در حالی که منابع گوشتی دارای مقدار پروتئین بالاتری هستن، فندق یکی از قوی ترین منابع گیاهی هستن و این واسه گیاه خواران و کسائی که از گوشت لذت نمی برن، خوبه.

فیبر

فندقا یه منبع عالی فیبر هستن. فیبر از پایه از بدن عبور می کنه بدون اینکه تبدیل و یا حل شه و این بدون معنیه که اون تقریبا یه عمل جارو کردن سیستم گوارش و پاکسازی آثار و سموم بدن رو انجام میده. این باعث از بین رفتن کلسترول رگا می شه و اینطوری خون آزادتر می شه و حمل اکسیژن و مواد مغذی به دور و بر بدن سرعت میگیره و از مشکلات قلبی جلوگیری می شه. علاوه بر این، دستگاه گوارش و روده رو هم پاکسازی می کنه و به نابود کردن سموم و جلوگیری از یبوست در بدن کمک می کنه.

.

منبع : pezeshk.us