س. اسفند ۶ام, ۱۳۹۸

ارزش غذایی سوپها | چه سوپ هایی به کاهش وزن کمک می کند؟ | تغذیه سالم

Abstract background of spheres and wire-frame landscape.

ارزش غذایی سوپها,چه سوپایی به کاهش وزن کمک می کنه؟

 سرمای هوای این روزا، شکلای جور واجور سوپ و آش رو به یکی از لذت بخش ترین غذاهای گرم فصل تبدیل کرده. طبخ سوپ ها سابقه ای دیرینه داره و تقریبا به دوران باستان برمیگرده. سوپا و آشا به دلیل داشتن موادغذایی جور واجور از جمله گروه کربوهیدراتا مانند بلغور، برنج، جو، سبزیجات، گوشتا و غلات، لبنیات مثل ماست، شیر و کشک که در بعضی آشا و سوپا می ریزن، یه غذای کامل حساب می شه. از این رو شکلای جور واجور سوپا و آشا در زمان مریضی که مریض اشتهای کمی واسه غذا خوردن داره یا توان جویدن بقیه غذاها رو نداره و واسه تقویت سیستم ایمنی بدن در فصول سرد سال که گسترش آنفلوآنزا و سرماخوردگی زیاد می شه غذاهای بسیار خوب و مطلوبی هستن.

سوپی می تونه به عنوان پیش غذا و کم کننده اشتها پیشنهاد شه که پر از سبزیجات باشه و از گروه کربوهیدراتا و گوشتا در اون استفاده نشده باشه. ضمن این که سوپ باید به طور کامل رقیق و آبکی باشه. اینجور سوپی می تونه ضمن این که حجم خیلی از معده رو اشغال می کنه کالری کمی وارد بدن کرده و جلوی اشتها رو واسه مصرف غذای اصلی بگیره.

 

سبزیا: بیشتر سوپا و آشا شامل مقدار زیادی سبزی هستن. کل کالری سوپا و آشا به مواد تشکیل دهنده اونا وابسته اما به صورت میانگین هر فنجون سوپ یا آش بین ۵۰ تا ۱۰۰ کالری انرژی داره. البته این مقدار کالری در آشایی که در اونا پیازداغ یا نعناداغ فراوون ریخته می شه بسیار بالاتره.

 

هرچند سبز یای پخته شده طی روند طبخ بعضی ویتامینای خود رو از دست میدن اما شامل فیبر خیلی بالایی هستن و فیبر می تونه به حرکات دودی دستگاه گوارش و دفع بهتر مخصوصا در افراد گرفتار به یبوست کمک کنه.

 

هویج: بیشتر سوپا شامل هویج هستن. هویج علاوه بر این که شامل بتاکاروتن یا پیش ساز ویتامینAه دارای ویتامینای B,C,D,E هم هست و باعث افزایش مقاومت بدن در مقابل مریضیای عفونی می شه.

 

پیاز: یکی از بهترین مواد ضدعفونی کننده به حساب میاد که نقش ضدمیکروبی اون به اثبات رسیده. علاوه بر این پیاز یه منبع خوب منگنزه و این ماده معدنی یه ضددرد طبیعی حساب می شه پس مصرف پیاز در سوپ به کاهش دردهای عضلانی هنگام سرماخوردگی کمک می کنه.

 

گوشت: بعضی از سوپا و آشا هم دارای گوشت مرغ یا گوشت قرمز هستن و علاوه بر ویتامین و موادمعدنی، پروتئین هم دارن. پروتئین گوشت به بازسازی سیستم ایمنی کمک می کنه.

 

غلات: غلات موجود در آشا مانند جو، جو دوسر، گندم و… هم منگنز بالایی دارن. مواد غذیی این گروه تامین کننده انرژی بدن و شامل فیبر، ویتامینای گروه B و پروتئین هستن.

 

حبوبات: در گروه گوشتا قرار دارن چون از نظر پروتئین غنی هستن. حبوبات مقاومت بدن رو در برابر مریضیا افــزایـش مـی دهنـد. آدمایی که ۲ بار یا بیشتر در هفته از حبوبات استفاده می کنن کمتر به سرطان روده بزرگ، پروستات، مریضیای قلبی ـ عروقی و دیابت نوع ۲ گرفتار می شن.

 

چه سوپایی به کاهش وزن کمک می کنه؟

خیلی از افراد فکر می کنن اگه برنامه غذایی خود رو روی مصرف سوپا و آشا تنظیم کنن کالری کمتری دریافت می کنن و لاغر می شن یا اگه سوپ رو به عنوان پیش غذا بخورند جلوی اشتهایشان گرفته می شه و در ادامه غذای کمتری مصرف می کنن و چاق نمیشه. در حالی که بیشتر سوپا و آشا یه غذای کامل هستن و کالری کاملی دارن.

سوپی می تونه به عنوان پیش غذا و کم کننده اشتها پیشنهاد شه که پر از سبزیجات باشه و از گروه کربوهیدراتا و گوشتا در اون استفاده نشده باشه. ضمن این که سوپ باید به طور کامل رقیق و آبکی باشه. اینجور سوپی می تونه ضمن این که حجم خیلی از معده رو اشغال می کنه کالری کمی وارد بدن کرده و جلوی اشتها رو واسه مصرف غذای اصلی بگیره.

یادتون باشه پس از صرف سوپ بدون این دست اون دست کردن سراغ غذای اصلی نرید چون سیگنالای عصبی که از اتساع معده و سیری ایجاد می شه و به مغز می رسه، به چند دقیقه زمان نیاز داره. به خاطر همین هم در اسلام سفارش شده چند لقمه مونده به این که به طور کامل سیر شید دست از غذا خوردن بکشین، پس پیشنهاد می شه بعد از صرف سوپ حدود ۱۰دقیقه صبر کرده و بعد شروع به خوردن وعده غذای اصلی کنین.

 

چه سبزیایی در سوپ و آش بریزیم؟

تقریبا همه سبزیا کم کالری هستن و می تونین از اونا در سوپای کم کالری استفاده کنین بجز نخودفرنگی، ذرت، چغندر، سیب زمینی و باقالی که باعنوان سبزیجات نشاسته ای شناخته می شن. سبزیجات نشاسته ای با این که در گروه سبزیجات قرار دارن اما به دلیل بافت نشاسته ای شون کالری قابل توجه ای دارن و بهتره در سوپایی که قراره نقش کم کننده اشتها رو بازی کنن، ریخته نشن. توجه کنین سیب زمینی با شکلای جور واجور نونا و برنج تقریبا یه اندازه کالری داره و به ازای هر یک گرم، ۴ کیلو کالری انرژی تولید می کنه پس بهتره در سوپایی که نقش کم کننده اشتها دارن، ریخته نشه.

 

سوپ چربی سوز نداریم

در بعضی شبکه های اجتماعی اومده که با ریختن بعضی مواد مانند زنجبیل، سیر و… داخل سوپا میشه یه سوپ چربی سوز جفت و جور کرد و با این کار علاوه بر این که موادمغذی خوبی به بدن می رسانیم سطح چربیای خون رو هم پایین میاریم. در حالی که این یه باور غلطه و ما غذایی به عنوان چربی سوز نداریم. درواقع، هر ماده ای که مصرف می کنیم شامل مقداری کالریه که همزمان می تونه در بافتش یه سری ریزمغذی داشته باشه و متابولیسم و سوخت وساز بدن رو بالا ببره و وزن رو تا حدی کم کنه اما این به اون معنا نیس که مصرف زیاد بعضی مواد که این روزا در شبکه های اجتماعی خیلی روی اونا تاکید می شه مانند زنجبیل، چای سبز، سیر و… بتونن وزن رو تا حد قابل توجه ای پایین بیارن. تنها دلیلی که باعث کاهش وزن می شه دریافت کالری کمتر یا سوزوندن کالریا با ورزش و فعالیت بدنی همیشگی و منظمه پس این که می گن ریختن بعضی از این مواد در سوپا می تونه یه سوپ چربی سوز جفت و جور کنه و وزن رو پایین بیاره غلطه. همه این مواد شامل مقداری کالری هستن و مصرف زیاد اونا دوباره وزن رو بالا میبره.

 

سوپ آماده بخوریم یا نخوریم؟

بعضی وقتا به دلیل مشغله زیاد یا در دسترس نبودن همه مواد واسه طبخ سوپ مجبوریم از سوپای آماده استفاده کنیم. هرچند سوپای آماده تا حدی پروتئین، سبزیجات و فیبر دارن اما ارزش غذایی اونا هیچوقت به سوپای تازه ای که خودتون در منزل درست می کنین نمی رسه پس نباید انتظار خاصی هم از اونا داشته باشین تا به بهتر شدن سریع تر مریضی تون کمک کنه اما اگه وقت دارین می تونین واسه بالا بردن ارزش غذایی سوپای آماده بعضی مواد تازه موجود در خونه رو به اونا اضافه کنین. مثلا می تونین یه عدد پیاز رو خرد یا یه هویج رو رنده کنین و داخل اون بریزین.

 

یادتون باشه خیلی از غذاهای آماده از جمله سوپای آماده یا نیمه آماده واسه داشتن طعم و مزه بهتر و مشتری پسند، شامل مقدار زیادی افزودنیای طعم دهنده هستن. هرچند به کار گیری طعم دهنده ها در حد مجاز و طبیعی تو یه ماده غذایی مشکلی ایجاد نمی کنه اما هممون ممکنه در طول روز مواد غذایی مختلفی مصرف کنیم که هر کدوم از اونا دارای مقداری مواد نگهدارنده و افزودنیای جور واجور هستن و تجمع همه اونا در روز زیاد می شه.

جمع آوری و تنظیم:گروه سلامت آکا ایران

.

منبع :