ش. فروردین ۱۶ام, ۱۳۹۹

ارزش غذایی خوراکی های هفت سین | تغذیه سالم

Abstract concrete block with yellow arrow sign.

ماهنامه همشهری تندرستی: اولین پادشاهی که عید نوروز رو جشن گرفت کوروش کبیر بود. اون در سال ۵۳۸ (قبل از میلاد مسیح)، شروع بهار رو جشنی ملی اعلام کرد. ایشون در این روز برنامه هایی واسه ترفیع سربازان، پاکسازی مکانای همگانی و خونهای شخصی و بخشش محکومان اجرا می کرد. این آیینا در زمان دیگه پادشاهان هخامنشی هم برگزار می شه. دلایل نشون میده داریوش اول هخامنشی، به مناسبت نوروز سال ۴۱۶ سکه ای از جنس طلا ضرب کرد که تو یه طرف اون سربازی در حال تیراندازی نشون داده شده.

سفره هفت سین که نماد نوروزه و البته روایات زیادی دور و بر اون هست که هفت سین بوده یا هفت شین یا… هم قدمتی قدیمی داره، اما تا حالا فکر کردین که این خوراکیایی که روی سفره هفت سین می ذارین با کلی ذوق و سلیقه، هرکدوم چه ارزشای غذایی دارن؟ این مطلب جفت و جور شده تا شما رو با فواید هفت سین سفره تون آشنا کنه.

ارزش غذایی خوراکیای هفت سین

سماق

سماق جزء ادویه هاست و مصرف متعادلش به عنوان طعم دهنده مشکلی ایجاد نمی کنه البته به شرطی که سماق واقعی باشه. سماق واقعی گران قیمته چون سخت جفت و جور می شه. این ادویه پر از ترکیبات فلاونوییدی و آنتی اکسیدانی و ملاحه و مثل زردچوبه مصرف متعادلش واسه سلامت خوبه.

سمنو

سمنو یه ماده نشاسته ای مغذیه که از دانه گندم جفت و جور می شه و چون نشاسته اش شکسته می شه هضم و جذب راحت تری داره. از طرفی شکسته شدن مولکولای بزرگ نشاسته باعث می شه طعم شیرین به خود بگیره. سمنو از آرد گندم کامل گرفته می شه و شامل مقادیر زیادی ویتامینای گروه ب و املاح مثل پتاسیمه.

سیر

سیر از دسته سبزیجاته و ترکیبات آنتی اکسیدانی و ویتامین سی زیادی داره. هم اینکه دارای ترکیبات گوگردی با خاصیت ضدعفونی کننده و هم اینکه دارای اندازه زیادی فیبره. پس واسه دستگاه گوارش خیلی خوبه.

سنجد

سنجد جزء میوه هاییه که مصرف و زیادی اش در جامعه عادی کمه و بیشتر به صورت خشک شده و واسه خواص دارویی به کار میره. سنجد تازه دارای مقدار زیادی ترکیبات فیبریه. فرم خشک شده این میوه ویتامین سی زیادی نداره اما دارای مقادیر خیلی از ترکیبات کاروتنوئیدی یا پیش سازه های ویتامین آ و هم اینکه املاحی مثل پتاسیم و منیزیمه.

سیب

سیب میوه ایه که همیشه پیشنهاد شده بخورین و سلامت باشین. سیب پر از ویتامین سی، فیبر، ترکیبات کاروتنوییدی، بتاکاروتن و پیش سازه های ویتامین آ و سیه. البته سیب خوبه به شرط اینکه تازه و سالم باشه و واسه اون از سموم دفع آفات نباتی زیادی استفاده نشده باشه. سیب رو تازه و با پوست بخورین. چون فیبر موجود در پوست سیب خیلی بیشتر از خود میوه س. پکتین و هم اینکه فیبرهای محلول موجود در سیب مانع از جذب زیاد چربی و قند در دستگاه گوارش می شن. پس مصرف روزانه اون همراه با غذا یا به عنوان این وعده می تونه فوق العاده به درد بخور باشه.

سرکه

سرکه در واقع همون اسید استیکه. نمی شه گفت سرکه یه ماده مغذی است و اگه مصرف نشه مشکلی به وجود میاد. سرکه فقط می تونه یه طعم دهنده باشه که معمولا واسه ترش کردن خوراکیا مثل سالاد استفاده می شه و خواص زیادی نداره و تنها یه ماده اسیدی ضعیفه. یه قاشق چایخوری اون سه کالری داره.

.

منبع : bartarinha.ir