ش. فروردین ۱۶ام, ۱۳۹۹

ارزش غذایی جوانه ها | سبزیجات

۳d render, golden woman mannequin hands isolated on black background, open palms, holding gold ring, round blank frame, abstract concept, luxury minimal fashion mockup, simple clean design

امروزه نقش و اهمیت جوانه ها طوری مطرحه که کارشناسان علوم تغذیه بر مصرف اون تأکید کرده و اونو در سبد غذایی روزانه خونواده ها معرفی می کنن. در واقع جوانه ها موادغذایی هستن که با روند طبیعی رشد و تولیدشون، در گروه سبزیا، اونم با ارزش غذایی بالا از نظر ویتامینا و املاح حساب می شن. در کشور ما از هزاران سال پیش، در دوران باستان جوانه ها و اهمیت استفاده اونا واسه مردم شناخته شده بود. این موضوع به اندازه ای اهمیت داشته که مردم ما به کار گیری جوونه گندم رو به عنوان یه آیین سنتی همیشه در شروع فصل بهار به شکل سمنو در سفره هفت سین لازم می دونستن. در نقطه دیگری از جهان مثل چین که از جمعیت زیادی برخورداره با اینکه تأمین همه نیازای لازم غذا، چیزی سخته، مصرف جوونه ماش به اندازه ای گسترده شده که مردم چین رو با عنوان مردم جوونه ماش معرفی می کنن. این موضوع از اهمیت و نقش جوانه ها حکایت می کنه.

در روند جوونه زدن چه اتفاقی میفته؟

تغییرات شیمیایی که در دانه ها در بین جوونه زدن اتفاق می افته باعث می شه املاح و ویتامینای اون زیاد شه.

کلا در روند جوونه زدن ویتامینا، املاح  و پروتئین به مقدار زیادی زیاد می شه ولی کالری و کربوهیدرات کم میشه. واسه درک بهتر این موضوع جوونه ماش رو مورد آزمایش قرار دادن و نتیجه بدست اومده رو که مقایسه ای  بین دانه و جوونه ماشه، به توضیح زیر گفتن.

در حالت جوونه زده

۱۵ درصد کاهش

انرژی(کالری)

۱۵ درصد کاهش

کربوهیدرات

۳۰ درصد افزایش

پروتئین قابل دسترس

۳۴ درصد افزایش

کلسیم

۸۰ درصد افزایش

پتاسیم

۶۹۰ درصد افزایش

سدیم

۴۰ درصد افزایش

آهن

۵۶ درصد افزایش

فسفر

۲۸۵ درصد افزایش

ویتامینA

۵۱۵ درصد افزایش

ریبوفلاوین یا ویتامینB2

۲۵۶ درصد افزایش

نیاسین یا ویتامینB3

به مقدار زیاد افزایش

ویتامینC

افزایش پروتئین در بین جوونه زدن در اثر شکسته شدن مولکولای کربوهیدرات و ترکیب اونا با نیتروژن موجود در هواه که این ترکیب، اسیدهای آمینه رو تشکیل میده. در اثر این فعل و عکس العمل مقدار کربوهیدرات کم میشه و واقعا که این تغییرات شیمیایی باعث ایجاد پروتئین قابل جذب و هضم در بدن می شه. عنصر سدیم در هضم غذا در معده و روده نقش حیاتی داشته و باعث دفع دی اکسید کربن از بدن می شه. دانه خشک سبزیا، غلات و حبوبات بدون ویتامینC هستن ولی موقع جوونه زدن مقدار زیادی ویتامینC تولید می کنن که در متابولیسم پروتئینای بدن نقش بسیار مهمی اجرا می کنه. افزایش ویتامینC در جوانه ها به وجود اومده به وسیله جذب عناصر موجود در هوا موقع جوونه زدنه.

از دیگر فواید جوانه ها آماده سازی غذا واسه هضم و جذبه که این عمل به وسیله آنزیمای موجود در جوانه ها صورت میگیره.

در شروع روند جوونه زدن، نشاسته موجود در دانه شکسته شده و به قندهای ساده گلوکز و ساکارز تبدیل می شه که این عمل به وسیله آنزیم آمیلاز صورت میگیره. پروتئینا هم به اسیدهای آمینهای و آمیدها تغییر شکل میدن. روغنا و چربیا به کمک آنزیم لیپاز موجود در جوانه ها، به اسیدهای چرب تبدیل می شن.

جوانه ها به مقدار زیادی دارای فیبر و آب هستن که باعث دفع کامل مدفوع شده، هم اینکه مانع از سرطان روده می شن.

با در نظر گرفتن مطالب فوق میشه گفت جوانه ها پر از ویتامینا، املاح و آنزیما هستن و مصرف اونا یکی از بهترین روش ها واسه حفظ سلامت بدنه.

اهمیت غذایی جوانه ها در برنامه غذایی روزانه

امروزه رژیم غذایی مردم بدون ویتامین و املاح معدنی به مقدار لازم واسه سلامتی بدن بوده و درصد کلی اونو چربیا و غذاهایی با کمیت بالا و کیفیت پایین تشکیل میده. جیره غذایی پیشنهاد شده به وسیله شورای تحقیقات تغذیه نشون میده که نیازای غذایی آدما به جنس اونا بستگی داره. در سنین جور واجور، مردان بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از زنان به پروتئین و ویتامین هایB6،A،B12 و اسید فولیک و املاح کلسیم، فسفر، روی و ید نیاز دارن. اما در مورد زنان باردار و خانمای شیرده، بالاترین نیازای غذایی، در نظر گرفته شده و حتی در مواردی از مقدار مصرف مردان هم به مراتب بیشتره.

پس با وجود تغذیه ناجور و عادی در کشور، امکان تأمین نیازای بدن ممکن نبوده و روشای ارائه شده واسه بهبود تغذیه جامعه خیلی به درد بخور نیس، پس اهمیت به کار گیری جوانه ها که هم در دسترس، ارزون و سالم بوده و هم می تونن قسمت کلی ای از نیازای بدن به ویتامینای جور واجور ، املاح معدنی و آنزیما رو تأمین کنن، مشخص می شه.

شرط داشتن عمر طولانی و بدون مریضی ، رسوندن موادغذایی به مقدار لازم و متعادل و مناسب به بدنه. همیشه شنیده ایم که پیشگیری بهتر از درمانه؛ ولی باید گفت ۷۰ درصد بیماریا در اثر تغذیه غلطه. پس به چه دلیل این مسئله مهم کمتر روش زوم شده. شاید به دلیل نبود آگاهی مردم در شناخت موادغذایی به درد بخور بوده.

از بیماریایی که تلفات زیادی رو داره، سکته های قلبی و مغزیه که همه اونو مربوط به افزایش کلسترول خون می دونن ؛ اما کلسترول وقتی می تونه خطرساز باشه که با عواملی مثل استرس، سیگار، زندگی ناسالم و ماشینی و نبود جنب و جوش توأم شه و به صورت اکسید شده در جدار رگا رسوب کنه؛ ولی اگه ویتامین هایE وC لازم که خاصیت آنتی اکسیدانی دارن، واسه بدن جفت و جور شن، اندازه کلسترول اکسید شده کمتر می شه. در سنین بالا به دلیل جنب و جوش کمتر، نیاز بدن به انرژی کم شده، ولی درمقابل نیاز به ویتامینا ، املاح و پروتئین زیاد می شه.

با مصرف جوانه های جور واجور می تونین مقدار خیلی از ویتامین هایB رو به بدن برسونین. توجه به این موضوع که تامین ویتامین هایC وE، بتاکاروتن و سلنیوم می تونه از اکسیداسیون چربیا در بدن جلوگیری کنه و هم تأمین منیزیم می تونه فشار خون رو کنترل کنه، به نقش مهم جوانه ها و جا دادن اونا در برنامه غذایی روزانه بیشتر اطلاع کامل پیدا می کنیم.

انشاءا… در آینده مطلبی واسه شما، در مورد چگونگی کاشت جوونه در منزل، در سایت به نمایش می ذاریم.

منبع : tebyan.net