س. اسفند ۶ام, ۱۳۹۸

ارزش غذایی تخم مرغ | تغذیه سالم

Abstract geometric landscape.

ارزش غذایی تخم مرغ

اهمیت و ارزش غذایی تخم مرغ از دیر باز واسه ورزشکاران و مخصوصاً ورزشکارایی که با افزایش حجم و قدرت عضلانی سر و کار داشته و بعد همین هدف هم احترام خاصی واسه پروتئین قائل هستن شناخته شده. تخم مرغ رو به واقع میشه به عنوان کپسول درشتی دونست که پر از پروتئین، اسیدهای چرب لازم و به درد بخور، ویتامینا، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها بوده که دست قوی طبیعت اونو پرورانده و در اختیار آدم قرار داده.

 

به جربزه میشه گفت که طبیعت در این مورد حتی بسیار پیشرفته تر و کامل تر از کمپانیای مکمل سازی عمل کرده و در قبال این همه مواد غذایی باارزش و به درد بخور که در دورن این کپسول سفید رنگ تعبیه کرده رقم زیادی رو هم از آدم طلب نکرده.

اما با این وجود بعضیا هم بر خلاف بیشتر محققین و محققان نظر داده و بر این عقیده هستن که تخم مرغ به دلیل کلسترولی که داره واسه سلامتی آدم مضر بوده و واسه حفظ سلامتی هم که شده باشه باید از اون دوری کرد

کلسترول چیه؟

بعد اینکه پزشکان و متخصصین علوم پزشکی کلسترول رو عامل اصلی دچار شدن آدم به بیماریای قلبی و عروقی معرفی کردن بیشتر کمپانیا و شرکتای برزگ تولید کننده مواد غذایی و خوراکی که در خیلی از موارد هم نون به اندازه روز خورده و باد از هر طرف که بوزد اون طرفی می شن، عبارت «بدون کلسترول» رو باب کرده و حک کردن اون روی اجناس وتولیدات خود رو واجب شمرده و اکثریت نزدیک به اتفاق تولیدات و اجناس غذایی خود رو از این ماده و از این ترکیب که دشمن شماره یه آدم معرفی شده بود پاکسازی کردن.

اما آدم در راه پیشرفتای علمی و در راه شناخت خود و جهان دور و بر خود هنوز در مراحل اولیه و در دوران تاتی تاتی قرار داشته و تا رسیدن به قدرت و توانایی اعلام نظر قطعی و قابل اطمینان در مورد مسائل دور و بر خود فاصله ای شاید چندین هزار ساله داره.

انسانایی که هذیانای متخصصین و محققان تحقیق زده رو مثل وحی منزل قبول کرده و از اونم عدول نمی کنن بدون این دست اون دست کردن پس از اعلام جرم محققان علیه کلسترول به سمت و طرف مصرف مواد غذایی خالی از کلسترول روی آورده و همیشه هم خود رو در برابر آزمایشات پزشکی قرار داده و کلسترول خون خود رو چندین وعده در هفته کنترل کردن.

اما حالا که یافته های جدید علمی قبح مصرف کلسترول و چربیای اشباع شده رو ورداشته و حتی با خجالت و سر افکندگی، مصرف دوباره این دسته از چربیا رو به نوع بشر پیشنهاد میدن، کمپانیای تولید کننده مواد غذایی که روزگاری از این دسته از مواد غذایی بیزاری می جستند هم دوباره دست به کار شده و از وجود چربیای به درد بخور و لازم در مواد غذایی و در تولیدات خود خبر داده و اونو در تبلیغاتی که در مورد محصولاتشون در رسانه ها ارائه می کنن به عنوان نشون برتری تولیدات خود در بوق و کرنا می دمند.

یافته های جدید علمی نشون میدن که وجود کلسترول در رژیم روزانه غذایی آدم تاثیر منفی چندانی بر افزایش کلسترول مضر خون نداشته و دلیل اصلی دچار شدن آدم به بیماریای قلبی و عروقی رو هم میشه مربوط به مصرف دخانیات، ژنتیک، چاقی و چیزای دیگه ای به جز اینا دونست.

قبل اینکه مصرف تخم مرغ رو به دلیل بالا بودن کلسترول موجود در فرمول اون تحریم کرده و دور اونو خط قرمز بکشین این مطالب رو در مورد کلسترول به دقت بخونین.

می گن که کلا دو نوع کلسترول در بدن آدمی پیدا میشه: کلسترول موجود در رژیم روزانه غذایی و کلسترول موجود در خون.

کلسترولی که مربوط به رژیم روزانه غذایی انسانه در مواد غذایی جور واجور مثل: گوشت قرمز، گوشت سفید، غذاهای دریایی، تخم مرغ و دیگر مواد غذایی حیوونی پیدا میشه.

کلسترول موجود در رژیم روزانه غذایی الزماً به معنی کلسترول بالای خون نیس. قسمت بزرگ کلسترول موجود در خون رو خود بدن در داخل کبد ساخته و وارد خون می کنه.

کلسترول موجود در خون رو هم میشه به دو دسته و دو گروه تقسیم کرد: Hdl که همون لیپوپروتیئن با دانسیته بالاست و Ldl که لیپوپروتئینی با دانسیته پایینه. نوع اول رو کلسترول به درد بخور و نوع دوم رو هم کلسترول مضر می گن. کلسترول خوب موجب می شه تا کلسترول زاید خون از این محیط دفع شده و به کبد برگرده و کلسترول بد هم موجب می شه تا کلسترول موجود در خون در دیواره رگا رسوب کرده و با تنگ تر کردن رگا فرد رو مستعد دچار شدن به بیماریای قلبی و عروقی کنه.

کلسترول موجود در خون افراد متفاوت بوده و از یکی به یکی دیگه فرق می کنه. بر خلاف اون چیزی که عموم تصور می کنن بدن آدمی از کلسترول کاربرده های زیادی می کنه. وجود کلسترول در بدن واسه سلامت و انعطاف و نفوذپذیری غشای سلولی فاکتوری لازمه. بدن آدمی با به کار گیری همین ماده که همه هم از اون می ترسن رشته های عصبی رو عایق بندی کرده و از اونا ویتامین D و دیگه استروئیدها و از جمله هورمونای استروئیدی رو جفت و جور می کنه. وجود مقادیر زیاد کلسترول به درد بخور در بدن آدمی لازم بوده و به درد بخور تشخیص داده شده.

تخم مرغ تنها شامل ۱.۵ گرم چربی اشباع شده این در حالیه که خیلی از مکملای پروتئینی خارجی که ورزشکاران ایرونی واسه خرید شکلای جور واجور قلابی و ری پک شده اونا سر و دست می شکنن بیشتر از ۱ گرم چربی اشباع شده در هر سروینگ خود دارن.

حالا که در مورد اجزای تشکیل دهنده نه خیلی به درد بخور تخم مرغ داد سخن در دادیم اجازه بدین در مورد محتویات به درد بخور این ماده غذایی با ارزش غذایی هم کمی صحبت کنیم. البته به این مهم هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که تخم مرغ به دست اومده از مرغی که با غذاهای طبیعی تغذیه شده باشه با تخم مرغ مرغی که با غذاهای مصنوعی تغذیه شده و تحت تاثیر دارو و آمپول و یا اصلاح نژادی و چیزای دیگه ای به جز اینا روزانه ۲ الی ۳ عدد تخم میذاره زمین تا آسمون فرق داره.

تخم مرغ غذایی سرشار امگا ۳ بوده و منبع غذایی بسیار با ارزشیه. اشاره به این مهم رو هم لازم می دونم که با اینکه تخم مرغای محلی خوشمزه تر و خوش آب و رنگ تر و حتی در بعضی موارد هم مقوی تر از تخم مرغای صنعتی ظاهر شدن اما نگفته نمونه که به کمک تکنولوژیای جدید و امروزی که در صنعت مرغداری از اونا استفاده می شه تخم مرغای تولید شده در مرغداریایی که با روشای نوین دامپزشکی و مرغداری اداره می شن حدوداً ۲۰ برابر بیشتر از تخم مرغای محلی شامل امگا ۳ هستن.

علاوه بر چربی و اسیدهای چرب لازم، تخم مرغ شامل مواد غذایی بسیار به درد بخور و مهم ایه که وجود اونا در رژیم روزانه غذایی ورزشکاران لازم تشخیص داده دشه س. تخم مرغ پر از ویتامینای محلول در آب و چربی بوده و منبع قابل اطمینانی واسه این دسته از ریز مغذیا هستش. تنها ویتامینی که در تخم مرغ پیدا نمی شه ویتامین C هستش. مرغا به طور طبیعی و بر خلاف آدم که نیاز به دریافت این ویتامین از راه مواد غذایی داره اونو در درون بدن خود ساخته و احتیاجی به دریافت اون از منابع خارجی نداره و به خاطر همین هم مرغ مادر که تخم رو ً نه واسه خاط مورد پسند و تغذیه آدم که واسه تولید مثل و واسه باقی موندن نسل خود تشکیل میده این ویتامین رو در درون تخم مرغ تعبیه نمی کنه.

از ویتامینای موجود در تخم مرغ میشه به ویتامینای A، D، E، B1، B2، B6، B12 اشاره کرد. از مواد معدنی موجود در تخم مرغ هم میشه روی، آهن، کلسیم، ید و سدیم رو نام برد.

تخم مرغ رو میشه یکی از مطلوب ترین و با کیفیت ترین منابع پروتئینی موجود در طبیعت به حساب آورد. ارزش بیولوژیکی این ماده طبیعی غذایی در حدود .۷ه که در مقایسه با شیر با ارزش بیولوژیکی ۸۴.۵ و ماهی با ارزش بیولوژیکی ۷۶ و گوشت گوساله با ارزش بیولوژیکی ۷۴.۳ رقم لایق توجه و بالاییه.

در مقایسه با قیمت بالای دیگر مواد غذایی که به بعضی از اونا در همین مقاله گفته شد و در قیاس با قیمت سرسام آور مکملای غذایی و با در نظر گرفتن این واقعیت که دست پیدا کردن به نمونه های اصلی و واقعی این مکملا در پریشون بازار ایران خیلی هم کار آسونی نیس تخم مرغ رو میشه مکملی مناسب، باارزش و قابل جفت و جور در تموم نقاط کشور دونست که اثرات بسیار خوبی در تکمیل تغذیه ورزشکاران داشته.

تخم مرغ ماده غذایی طبیعی و مفیدیه که به روشای جور واجور هم میشه ازش استفاده کرد. بعضیا از مردم عادت دارن تا این ماده غذایی رو به صورت خام مصرف کنن اما به این مهم هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که مصرف خام این ماده غذایی امکان و احتمال دچار شدن شما به انگل سالمونلا رو هم به دنبال داره.

گرما دادن تخم مرغ و همین طور هم انبار کردن اون احتمال وجود انگل در این ماده غذایی رو کمتر و کمتر می کنه اما به این نکته رو هم مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که گرما دادن زیادتر از اندازه و انبار کردنای دراز مدت هم از ارزش غذایی این ماده غذایی و حتی دیگر مواد غذایی شدیدا کم می کنه. شاید بهترین روش واسه خوردن تخم مرغ آب پز کردن اون باشه.

فلسفه وجودی مکملای موجود در بازار که هر روزه هم نمونه های جدید و تازه ای از اونا وارد بازار می شه اینه تا ورزشکاران و حتی ساکنین کشورایی مثل کانادا و مردم ساکن در سیبری و یا کشورای بسیار گرمسیر، کوهستانی، کویری و یا بی آب و علف که دسترسی به منایع غذایی تازه و پر از بزرگ مغذیا و ریز مغذیا نداشته باشن از این مواد و ترکیبات استفاده کنن.

هدف از جفت و جور و تولید این ترکیبات معرفی مواد و فرآورده هاییه تا به کمک اون بشه نقصا و کمبودای موجود در رژیمای عادی و روزانه غذایی رو جبران کرد اما انگار این دسته از ترکیبات در دنیای امروز ورزشای قدرتی به وسیله و آلتی قوی در دست کمپانیای مکمل سازی و شرکتای گردن کلفت جفت و جور و پخش مکمل تبدیل شده تا در بازار مکاره ای که امروزه علم شده تجارتی پر سود و پر سود داشته باشن.

در شرایطی که دسترسی آسون و ارزون قیمت به منابع غذایی مطلوب و با کیفیت مثل تخم مرغ و ماهی و سبزیجات و میوه ها و دیگر مواد غذایی واسه عموم ورزشکاران جفت و جور باشه دیگه احتیاجی به تجویز و یا مصرف همزمان ۶ نوع مکمل نیس. این درحالیه که اکثریت نزدیک به اتفاق مربیان ایرونی که اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین واسه امرار معاش خود مکمل فروشی علنی و دارو فروشی زیر زمینی رو هم برقرار کردن واسه فروش و سود بیشتر هم که شده باشه مصرف مثل این ترکیبات رو تبلیغ کرده و به ادعاهای کذب کمپانیای مکمل سازی در مورد خواص جادویی مکملا دامن میزنن.

به جربزه میشه گفت که ورزشکاران سطوح تازه کار و متوسط در کشوری مثل ایران که در چهار فصل سال دسترسی ارزون و آسون به شکلای جور واجور و اقسام مواد غذایی طبیعی و پر از بزرگ مغذیا و ریز مغذیا واسه عموم جفت و جوره واسه پروراندن عضلات خود احتیاجی به مصرف دارو و یا مکمل ندارن.

قسمت اعظمی از کلسترول و چربی موجود در تخم مرغ در زرده اون جمع شده طوری که سفیده اونو میشه از جنس پروتئین تقریباً خالص دونست. پس کسائی که قصد مصرف تخم مرغ به عنوان یکی از منابع اصلی و اساسی پروتئین رو دارن می تونن با در نظر گرفتن نیاز بدن خود به پروتئین و وچربیای به درد بخور و خوب، تعداد سفیده و زرده لازم واسه شدید شدن روند رشد در بدن خود رو محاسبه کرده و به این مهم هم توجه داشته باشن که تعداد سفیدهای مصرف شده در طول روز همیشه باید بیشتر از تعداد زرده ها باشه.

به عبارت ساده تر میشه گفت که ورزشکاران محدودیت چندانی واسه به کار گیری سفیدهتخم مرغ ندارن این در حالیه که به دلیل موجود بودن کلسترول در زرده تخم مرغ در مصرف اون باید رعایت احتیاط بیشتری کرد. می گن که مصرف ۲ عدد زرده در طول روز واسه ورزشکاران عادی بسه اما کسائی که به واسطه پرداختن به تمرینات شدید نیاز بیشتری به اسیدای چرب لازم دارن می تونن با رعایت احتیاط در بعضی موارد از این مرز هم عبور کنن.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت