س. اسفند ۶ام, ۱۳۹۸

ارزش غذایی باقلا و لبو | سبزیجات

Background of an abstract blue globe with networks.

باقلا

اول از باقلا شروع می کنیم. همه تصور می کنن که این ماده غذایی ارزش تغذیه ای نداره، در حالی که سخت در اشتباه هستن.

باقلا در خونواده حبوبات جای می گیرد و به عنوان یکی از منابع غذایی فیبر و پروتئین شناخته شده.

حتما می دونین که سویا یکی از مواد غذایی پُر پروتئینه، البته از نوع گیاهی، طوری که در هر ۱۰۰ گرم از سویای خشک، ۳۶ گرم پروتئین هست، در حالی که تحقیقات نشون دادن ۱۰۰ گرم باقلا، شامل ۲۶ گرم پروتئینه و می توان در مقایسه ای اثبات کرد که خوردن این ماده غذایی هم به تامین پروتئین لازم بدن کمک می کنه. به این دلیله که خوردن اونو به همراه برنج، به عنوان یه تکمیل کننده پروتئین پیشنهاد می کنن، چون این ماده غذایی همه اسیدهای آمینه لازم بدن رو نداره و با ترکیب شدن با غلات می تونه کامل شه.

علاوه بر پروتئین، کلسیم و پتاسیم این ماده غذایی هم بالاست، اینطوری که در هر ۱۰۰ گرم از اون ۱۰۰ میلی گرم کلسیم و ۱۰۹ میلی گرم پتاسیم داره که می تونه از دچار شدن به پوکی استخون جلوگیری کرده و به کنترل فشار خون بالا کمک کنه.

علاوه بر مواد یاد شده، این ماده غذایی در مقایسه با بقیه حبوبات از لوبیا گرفته تا نخود و سویا، بیشترین فیبر غذایی رو داره، اینطوری که در هر ۱۰۰ گرم از اون، ۲۸ گرم فیبر هست.

دکتر مظهری درباره ارزش غذایی باقلا می گوید: "این ماده غذایی در گروه بقولات جای می گیرد و یه

منبع : tebyan.net