س. اسفند ۶ام, ۱۳۹۸

ارزش غذایی بادام زمینی | تغذیه سالم

colored arrows

تحقیقات و بررسیای زیاد نشون دادن، چربی بادام زمینی و کره بادام زمینی واسه آدم خوبه.طی یه مطالعه در یکی از دانشگاه های آمریکا، اثرات رژیم غذایی شامل بادام زمینی و کره اون در کاهش کلسترول خون، با میانگین رژیم غذایی آمریکاییا مقایسه شد. یافته ها نشون داد که خطر بیماریای قلبی با مصرف متناوب و تکراری بادام زمینی( هر بار به مقدار کم) کم میشه.

ارزش غذایی بادام زمینی

۱- کاهش کل کلسترول وLDL کلسترول ( کلسترول بد)

۲- حفظ و نگهداریHDL کلسترول ( کلسترول خوب)

۳- کاهش تری گلیسیرید

هم اینکه دارای مقدار زیادی چربی غیر اشباعه.

بادام زمینی و کره اون، منبع خوب و با صرفه ای از پروتئین هستن و بیشتر ویتامینا و املاحی رو که به سختی بدست میان، تامین می کنن که این ویتامینا و املاح شامل اسید فولیک، ویتامینE ، مس، سلنیوم، منیزیم، روی و هم اینکه رنگدانهای گیاهی و فیبر خوراکی هستن.

* نکته:

یه واحد بادام زمینی برابر ۲ قاشق غذاخوری بادام زمینیه که تقریباً به اندازه انگشت شست شما هستش.بادام زمینی منبع بسیار خوبی از پتاسیم- اسید فولیک- نیاسین- اسید پانتوتنیک- فسفر- منیزیم- روی و ویتامینB1ه.

کره بادام زمینی منبع ویتامینB6- اسید فولیک- فسفر- منیزیم- روی و پتاسیمه و هم منبع بسیار خوب و عالی نیاسینه.

وقتی پیشنهاد می شه افراد باید دریافت چربی خود رو به شکل متعادل تنظیم کنن معنیش این نیس که باید چربی رو از رژیم غذایی خود حذف کنن. طبق پیشنهادای تغذیه ای تا ۳۰ درصد انرژی غذا رو میشه از چربیا بدست آورد و این مقدار مناسبیه . البته نوع چربی که این ۳۰ درصد رو تشکیل میده، خیلی مهمه.

چربی موجود در بادام زمینی و کره اون:

-چربی غیر اشباع پلی ( چربی خوب )

چربی اشباع ( چربی بد )

-چربی غیر اشباع مونو ( چربی خوب )

* ۸۵ درصد چربی بادام زمینی، چربی غیر اشباع (خوب) است. (۵۰ درصد چربیای غیراشباع مونو و ۳۵ درصد چربیای غیراشباع پلی )

* چربیای غیراشباع، کلسترول خون رو پائین میارن و از این روش در سلامت قلب تاثیردارن.

* ۱۵ درصد چربی بادام زمینی و کره اون، چربی اشباع ( بد) است.

* بادام زمینی و کره اون، چربیای ترانس ندارن.

* چربیای اشباع و ترانس، هر دو باعث افزایش کلسترول خون می شن.

* بادام زمینی و کره اون کلسترول ندارن.

اندازه مواد مغذی موجود در بادام زمینی و کره اون:

بادام زمینی

(۳۰ گرم یا ۲ قاشق غذاخوری )

کره بادام زمینی

( ۳۰میلی لیتر یا ۲ قاشق غذاخوری)

مواد مغذی

۱۷۴ ۱۹۲

انرژی

۹/۷ گرم

۲/۸ گرم

پروتئین

۸/۱۴گرم

۳/۷ گرم

۷/۴ گرم

۱/۲ گرم

۰ گرم

۵/۱۶گرم

۹/۷ گرم

۵/۴ گرم

۳/۳ گرم

۰ گرم

چربی

غیراشباع مونو

غیراشباع پلی

اشباع

کلسترول

۷/۵ گرم

۲/۶ گرم

کربوهیدرات

۲/۲ گرم

۸/۱ گرم

فیبر

۱۳۰ میلی گرم

۱۵۱ میلی گرم

سدیم

۲۰۴ میلی گرم

۲۱۷ میلی گرم

پتاسیم

۵۵ میلی گرم

۵۱ میلی گرم

منیزیم

۲ میلی گرم

۹/۰ میلی گرم

روی

۰۳۹/۰ میلی گرم

۰۴/۰ میلی گرم

آهن

۳۸ میکرو گرم

۲۴ میکروگرم

اسید فولیک

۰۸/۰ میلی گرم

۰۳/۰ میلی گرم

ویتامینB1

۶/۵ برابر نیاسین(NE)

۷/۵ برابر نیاسین(NE)

نیاسین

۰۸/۰ میلی گرم

۱۵/۰ میلی گرم

ویتامینB6

۱۵۵ میلی گرم

۱۱۹ میلی گرم

فسفر

مقادیر اول مربوط بادام زمینی و دوم مربوط به کره بادام زمینی

منبع :