ش. فروردین ۱۶ام, ۱۳۹۹

ارزش غذایی انواع گوشت | تغذیه سالم

abstract big data

 

ارزش غذایی شکلای جور واجور گوشت

آدم موجودیه همه چیز خوار یعنی همونطور که به میوه جات، سبزیجات و غلات و … احتیاج داره به غذاهای پروتئینی و لبنی هم احتیاج داره چون این مواد غنی از ریز مغذیا و ویتامینای لازم واسه بدن هستن که حذف مطلق اونا منتهی به ایجاد مشکلات فراوون واسه فرد می شه. پس در این مبحث به بررسی ویژگیا و شرایط نگهداری این مواد با ارزش می پردازیم.

گوشت شامل مقادیر زیادی آهن، پروتئین و ویتامین B12ه. آهن موجود در غلات واسه بدن به سهولت قابل استفاده نیس. میشه با اضافه کردن ویتامین C به گوشت جذب آهن رو تا دو برابر بالا برد پس به آدمایی که دچار کم خونی هستن مصرف گوشت مخصوصا گوشت قرمز پیشنهاد می شه. گوشت رو نباید زیاد سرخ کرد چون در روند سرخ کردن موادی به وجود میان که واسه سلامتی به درد بخور نیستن از جمله رادیکالای آزاد که زمینه رو واسه بروز سرطانای جور واجور جفت و جور می یارن.

پیشنهاد می شه از شکلای جور واجور گوشت به تناوب مصرف شه. گوشت گوساله شامل مقادیر زیادی روی و جگر شامل مقادیر زیادی آهنه.

اما به خاطر وجود مقادیر زیاد ویتامین A در جگر نباید دو بار در ماه بیشتر مصرف شه چون ویتامین A جزء ویتامینای محلول در چربیه که تجمع بیشتر از نیاز بدن منتهی به مشکلات نامطلوبی در فرد می شه.

بهتره در مصرف سوسیس و کالباس صرفه جویی شه مخصوصا نوع پرچرب اون چون در فرآورده های سوسیس و کالباس به خاطر بهبود طعم و عطر و رنگ اونا از موادی به نام نیتریت و نیترات استفاده می کنن که جزو مواد سرطان زا هستش که در دراز مدت مصرف همیشگی اونا ایجاد مشکل می کنه. شکلای جور واجور حبوبات و غلات همراه با سبزیجات و میوه جات جانشین مناسبی واسه گوشت هستن. ترکیب غلات و میوه جات شامل ویتامین C جذب آهن رو آسون تر می کنه.

گوشت قرمز لخم گوشتیه که چربی اون گرفته شده باشه ودر مراقبت از سیستم عصبی موثر و واسه ساختن رشته های عصبی خوبه. دارای ویتامینای B6 و B12 و سروتونین بوده و شامل آهنه که در درمان کم شدن حافظه درکودکان و مشکل حواس در سالمندان بسیار کارآمده.

وقتی پیر میشیم ممکنه ویتامین B12 حتی اگه به اندازه لازم در رژیم غذایی وجود داشته باشه در بدن جذب نشه. پس به کار گیری آب گوشت(عصاره گوشت) یامصرف یه بار در ماه از جگر به آدمایی که در دوران سالمندی هستن پیشنهاد می شه البته مشروط بر نداشتن مریضی خاص.

این مواد تاثیر زیادی در درمان افسردگی و مشکلات حافظه مثل فراموش کردن زودتر از موعد معمولی مطالب و ارتقای حافظه کوتاه مدت داره.

ارزش غذایی پروتئین گوشت نسبت به پروتئین گیاهی بیشتره. چون پروتئین گوشت دارای مقدار خیلی از اسید آمینهای لازم لازمه. هم اینکه مقدار خیلی از چربی حیوونی در بافت گوشت حیوانات قرار گرفته که منبع مهم انرژی واسه بدن هستن.

گوشت یکی از منابع پر از شکلای جور واجور ویتامین های B هستش که مقداری از این ویتامینا در اثر گرما از بین می رن.

مواد معدنی موجود در گوشت یکی از عوامل موثر در ارزش غذایی گوشت هستن که به صورت ترکیبات آلی و املاح معدنی از جمله آهن، روی، سدیم، کلر، منیزیم و فسفر و … هم دیده می شن.

یکی از عوامل موثر در اهمیت غذایی گوشت وجود املاح معدنی مخصوصا آهن و روی در اون هستش. کم خونی به وجود اومده به وسیله فقر آهن در بیشتر نقاط جهان مثل کشورای در حال پیشرفت و حتی پیشرفته در بین آدما دیده می شه.

زنان مخصوصا موقع بارداری و عادت ماهیانه و کودکان بیشتر در خطر کمبود آهن قرار دارن. از اونجا که بیشتر آهن به اندازه کافی در بدن ذخیره نمی شه با مصرف به اندازه گوشت و فرآورده های اون میشه از بروز مشکلات کمبود آهن جلوگیری کرد.

هم اینکه کمبود روی هم با عوارضی مثل مشکل در رشد قدی و قوای جنسی، مشکل در رشد جنین و سقط جنین و کم اشتهایی همراه س که در خیلی از زنان و نوجوانان میشه دید. گوشت یکی از منابع مهم روی حساب می شه و شامل ترکیباتی از روی هستش که توانایی جذب بالایی در بدن دارن.

به طور خلاصه میشه گفت که گوشت ماده غذایی پروتئینی با ارزشیه. البته گوشت دارای مقدار زیادی چربی هم هست که به افرادیکه کلسترول یا تری گلیسیرید بالایی دارن مصرف کمتر اون پیشنهاد می شه. هم اینکه گوشت علاوه بر عناصر معدنی گفته شده منبع غنی از ویتامینای گروه B از جمله نیکوتینیک اسید و ریبوفلاوین(ویتامین B12) هستش.

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت