پ. اسفند ۱ام, ۱۳۹۸

“ارزش غذایی آجیل شب یلدا | تغذیه سالم”

Abstract blue digital background, tunnel of glowing rings, 3d illustration

ارزش غذایی آجیل شب یلدا

این روزا وقتی واسه خرید آجیل به قنادیا یا آجیل فروشیا سر می زنیم با انواعی از آجیلای شور، شیرین، خام، بوداده یا انواعی از آجیلای وارداتی چون هندی، ژاپنی و… روبه رو میشیم. چیجوری میشه آجیلی سالم و بهداشتی جفت و جور کرد؟ مهم ترین نکته ها در زمان خرید آجیل چیه؟ هر کدوم از مواد تشکیل دهندۀ این آجیل چقدر کالری یا ارزش غذایی داره؟ بهتره واسه رسیدن به جواب، ادامه مطلب رو بخونین. آجیلا بیشتر ظاهری براق و خوش رنگ دارن که بیشتر افراد رو تشویق به خرید می کنن، اما متأسفانه بعضی از این آجیلا برخلاف ظاهر خوش آب و رنگ، طعمی بد و بعضی وقتا مهمانانی نخونده دارن که خریدار از روی زور و اینکه دیگه چاره ای نیس با در نظر گرفتن صرف هزینه زیاد مجبور به دور ریختن اونا می شه. البته بعضی هم بدون توجه به بهداشت و سلامت آجیل، این اجناس ناسالم رو مصرف می کنن. اگه ظاهر آجیل نشون دهنده کیفیت اون نیس، کمی از اونو مزه کنین چون مهم ترین نکته در زمان خرید آجیل تست کردن طعم و مزۀ مقداری از اون هستش.

آجیلای فله ای

آجیل و خشکبار ازجمله تنقلاتی هستن که اگه در شرایط ناجور محیط، چون گرما و رطوبت بالا به مدت طولانی قرار گیرند آلوده انگار قارچ می شن. این قارچ قراره با نفوذ به داخل مغزها، اونا رو آلوده کرده و با تولید یه جور سم به نام آفلاتوکسین مشکلات سریع یا طولانی یه مدت رو در مصرف کننده ایجاد کنن. از مشکلات سریع اون میشه به ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن، صدمات کبدی و در آخر سرطان کبد و از اثرات دراز مدت اونم میشه به بروز ناهنجاریای جنینی، جهش زایی، انحراف کروموزوما و چیزای دیگه ای به جز اینا اشاره کرد.

معمولاً این سم در آجیلای فله ای که به صورت سنتی نگهداری و عرضه می شن به مقدار زیاد پیدا میشه؛ البته بد نیس بدونین این روزا بعضیا از فروشندگان سودجو، بعضی از شکلای جور واجور صادراتی آجیل چون پسته رو که به دلیل آلودگی به آفلاتوکسین از صادرات ایران حذف شده به عنوان اجناس درجه یه مخلوط با مغزهای دیگه به صورت درهم عرضه می کنن که متأسفانه تشخیص اون بسیار مشکله پس با در نظر گرفتن این که بعضی مراکز عرضه آجیل، اجناس کهنه و آفت زده خود رو هم به صورت مخلوط عرضه می کنن پیشنهاد می شه که از خرید آجیلای مخلوط فله ای دوری کنین. این آجیلا بیشتر طعم ناخوشایندی دارن و مصرف اونا حتی به مقدار کم، می تونه مصرف کننده رو به مشکلات به وجود اومده به وسیله سم آفلاتوکسین دچار کنه.

آجیلای براق

موضوع دیگه ای که این روزا باید به اون توجه داشت، مواد براق واکس مانندیه که بعضی قنادیا یا آجیل فروشیا واسه افزایش زمان موندگاری و جذاب شدن به آجیل اضافه می کنن. به گفته کارشناسان علم تغذیه، مصرف دراز مدت این مواد افزودنی می تونه به بخشای جور واجور بدن مخصوصا کبد آسیب برسونه. حال اگه زیبایی آجیلای براق شما رو وسوسه کردن دست کم اونایی رو که در بسته بندیای بهداشتی و دارای تاریخ مصرف و مجوز بهداشت هستن انتخاب کنین.

آجیلای رنگی

نکته دیگه رنگ هاییه که واسه تخمه، بادام، پسته و… استفاده می شن. این رنگا بیشترً غیرمجاز و با پایه فلزات سنگین بوده و بعضی وقتا حساسیتای شدیدی رو واسه مصرف کننده ایجاد می کنن. این رنگا بسته به نوعشون احتمال بروز سرطان و مریضیای کبدی و کلیوی رو خصوصاً در افراد آسیب پذیری چون کودکان، خانومای باردار و سالمندان زیاد می کنه. پس اگه هنگام مصرف تخمه، پسته و بادام دستا و لب هاتون رنگی شد، نشانۀ مصرف رنگای شیمیایی در جفت و جور اوناس که باید از مصرف این جور تنقلات دوری کنین.

پیشنهادا

-آجیل شور واسه افراد با فشار خون بالا و بیماران قلبی عروقی و آجیل شیرین واسه بیماران دیابتی و افراد دارای اضافه وزن بسیار مضرند؛ پس بهتره به مقدار مناسب از آجیلای خام بی نمک استفاده کنین.

– آجیلای تفت داده فسادپذیرند و تفت دادن آجیل، طعم کهنگی اونو مخفی می کنه؛ پس مغزها رو به صورت خام بخرین و هر بار به مقدار مصرف تفت بدین.

– از خرید مغزهای پوست کنده دوری کنین؛ چون که این مغزها با توجه بدون هیچ سختی ای مصرفشون زیاد میل می شن و این می تونه دلیل افزایش دریافت انرژی و اضافه وزن شه.

– نگهداری دراز مدت آجیل تغییرات شیمیایی و اکسیداسیون ناچیز چربیا رو به دنبال داشته و موجب بوی کهنگی و طعم بد آجیل می شه؛ پس آجیل رو در اندازه ای بخرین که زمان زیادی مجبور به نگهداری اون نشید.

– اگه روی مغزهای آجیل سوراخایی مشاهده کردین از مصرف اونا دوری کنین؛ چون که در داخل سوراخا لارو حشرات به صورت کرمایی به اندازه دانه برنج هست.

– از مصرف مغز گردوی مشکی شده در داخل آجیلتان دوری کنین. مشکی شدن گردو بیشترً به دلیل رشد کپکا و قارچ هاییه که می تونن با ترشح سموم خطرناک توکسین واسه سلامت خطر آمیز شن.

آجیل شب یلدا

آجیل شب یلدا شامل شکلای جور واجور مغزها مثل پسته، گردو، بادام و فندق و هم اینکه میوه های خشک مثل توت، انجیر، خرمای خشک، برگه هلو و شیرینی باسلوقه که به آجیل شیرین معروفند و از اونجا که تفت داده نیستن از نظر کارشناسان تغذیه مفیدترند.

این وسط مغز پسته به آدمایی که گیاه خوار هستن، پیشنهاد می شه. چون در اون مقادیر بالایی از آهن و کلسیم هست طوری که در هر ۱۰۰ گرم از اون ۱۱۰ میلی گرم کلسیم و مقدار زیادی آهن هست. مغز پسته واسه آدمایی که دچار کم خونی هستن، خانومای باردار و بیماران قلبی خیلی خوبه.

بادام از دیگر مغزهای موجود در آجیل شب یلدا هستش که از نظر تغذیه ای ارزش غذایی بسیاری داره طوری که هر ۱۰۰ گرم از اون ۲۱ گرم پروتئین داره و بهتر از بادام زمینی است چون مغز بادام شامل پروتئینه. در هر مغز بادام در حدود ۲۴۰ میلی گرم کلسیم هست که از این رو آدمایی که در برابر پوکی استخون هستن و قادر به مصرف شیر نیستن، می تونن از این مغز استفاده کنن.

گردو یکی دیگه از مغزهاییه که در آجیلا ازش استفاده می شه. در هر ۱۰۰ گرم گردو، حدود ۶۸ گرم چربی هست که یه تیکه از این چربی شامل اسیدهای چرب غیراشباعه. از اونجا که گردو شامل مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا ۳ (مخصوصا اسید آلفالینولئیک) و فیتواسترول هاست، واسه قلب خوبه.

مغز فندق هم نسبت به بقیه مغزها دارای چربی بیشتریه. در کنار چربی، پروتئین بالایی هم در این مغز هست طوری که هر ۱۰۰ گرم از فندق شامل ۱۴ گرم پروتئینه.

نخودچی و کشمش هم یه ترکیب پر پروتئینه. کشمش همه خواص انگور رو داره فرقش اینه که در طول روند خشک شدن، درصد پتاسیم و قند اون زیاد شده از این رو به کار گیری کشمش به آدمایی که گرفتار به دیابت هستن، پیشنهاد نمی شه.

خشکباری مانند توت و انجیر رو به آجیلتان اضافه کنین چون توت واسه آدمایی که در حال کاهش وزن هستن، مناسبه و قند موجود در اون چاق کننده نیس. هم اینکه واسه جذب اون، بدن نیاز به ترشح انسولین نداره به خاطر این به کار گیری توت به افراد گرفتار به دیابت هم پیشنهاد می شه.

انجیر واسه زنان در برابر کم خونی بسیار پیشنهاد می شه چون هر ۱۰۰ گرم انجیر خشک دارای ۲۵۰ میلی گرم کلسیم و ۴ میلی گرم آهنه و به خاطر این به کار گیری اون واسه رفع کمبود آهن و جلوگیری از پوکی استخون پیشنهاد می شه.

کارشناسان تغذیه مصرف مخلوط این مغزها رو در حجم کم اما با همدیگه پیشنهاد می کنن و بهتره که از مصرف اونا در ساعتای نزدیک به خواب فرد به دلیل دیرهضم بودن اونا دوری کرد.

جفت و جور و جمع آوری : گروه سلامت پرداد /

.

منبع :