س. اسفند ۶ام, ۱۳۹۸

ارزش غذاهای غنی شده چقدر است | تغذیه سالم

Abstract mandala graphic design and watercolor digital art painting for ancient geometric concept background

ارزش غذاهای غنی شده چقدره

ارزش غذاهای غنی شده چقدره اگه این روزا سری به سوپرمارکتا بزنین، با حجم خیلی از شکلای جور واجور مواد غذایی روبه رو میشین که روی بسته بندی شون نوشته: «غنی شده با…» و این وسط، چیزی که بیشتر جلب توجه می کنه، مواد غذایی غنی شده با شکلای جور واجور ویتامین ها و مواد معدنی مثل آهن، کلسیم و ویتامین D هستش….

در اوایل قرن بیستم، در کانادا اولین نوع از مواد غذایی غنی شده (نمکای یددار) به خاطر پیشگیری از ابتلای مردم به گواتر به بازار عرضه شد. بعد از اون، خیلی از مواد غذایی غنی شدن که از اون جمله میشه به شیر غنی شده با ویتامین D و آردهای غنی شده با ویتامین B و آهن اشاره کرد. شیر غنی شده با ویتامین D در سال ۱۹۴۰ میلادی به خاطر پیشگیری از دچار شدن به راشیتیسم وارد بازار شد و هرچند اول واسه شرکتای تولیدکننده آزاد بود اما در سال ۱۹۷۵ انجام اون اجباری اعلام شد. در سال ۱۹۸۸ هم آردها با ویتامین B و اسید فولیک غنی شدن تا احتمال بروز مشکل در جنین به کمترین حد ممکن ممکن برسه. یافته های بررسیا نشون داد غنی کردن مواد غذایی به درد بخور بوده و مثلا مصرف نمکای غنی شده با ید دلیل کاهش دچار شدن به گواتر در کشورای مصرف کننده می شه. الان، مواد غذایی در حال غنی شدن با بسیاری دیگه از مواد مغذی مانند امگا۳ و پروبیوتیکا هستن. اما سوال اینجاس که تموم شکلای جور واجور اجناس غنی سازی شده مفیدن یا تنها راه حلی تجاری واسه فروش مواد غذایی با قیمتی بالاتر هستن؟

● ضرورت غنی سازی به نظر می رسه در بخش صنایع غذایی که در دنیای امروز کشاورزی صنعتی غذاهای آماده مصرف اونو قبضه کرده خیلی از اجناس غنی شده سالم تر نیستن اما لازم ان. در واقع نزدیک به ۵۰ ساله که خاک زمین فقیر شده و کمبود مواد معدنی در زمین می تونه دلیل پرورش گیاهان فقیر از مواد مغذی شه. از طرف دیگه، موضوع تغییر شکل رو نباید از یاد برد. مثلا، نون رو در نظر بگیرین. گندم هرچه قدر هم که در زمین حاصل خیزی رشد کنه و غنی از مواد مغذی باشه، باز وقتی به آرد تبدیل می شه، بخشی از مواد مغذی خود رو از دست میده. به خاطر همین لازمه به اون ویتامین و مواد معدنی اضافه کنن. اما به چه دلیل مواد مغذی از آرد سفید گرفته می شه؟ دلیل اون روشنه، آرد سفید رو بهتر از آرد کامل میشه ذخیره و نگهداری کرد.

● خوبا و بدهای غنی سازی در بعضی از کشورها مانند کانادا ۶ ماه از سال سرده و آفتاب کم می تابد. پس غنی سازی مواد غذایی با ویتامین D نیاز به نظر می رسه. ویتامین D، ویتامینی لازم واسه سلامته که می تونه ما رو از بعضی شکلای جور واجور سرطان حفظ کنه و از اونجا که فرصت دریافت طبیعی اون همیشه وجود نداره، چه اشکالی داره که اونو به شکل مصنوعی وارد غذاهای مون کنیم؟ عوضش، غنی سازی بعضی مواد غذایی بعضی وقتا به نفع سلامت ما نیس و حتی اونو به خطر میندازه. مثلا، غلات صبحونه آماده غنی شده با آهن می تونه به اشتباه حس امنیت به فرد مصرف کننده بده؛ اگه سلامت آدم در گروی مصرف مواد غذایی فرق داره. مصرف این نوع غلات دلیل کمبود از نظر بعضی ریزمغذیا و اضافه شدن و تجمع یه سریای دیگه می شه. باید توجه کرد هرچند مصرف مواد غذایی غنی شده خوبه و مثلا مصرف شیر غنی شده با کلسیم می تونه به آدمایی که به اجناس لبنی آلرژی دارن، کمک کنه و احتمال دچار شدن به پوکی استخون رو کم کنه، اما در عین حال واسه آدمایی که به اندازه کافی لبنیات مصرف می کنن، می تونه گذر از مرز بوده و سلامت اونا رو به خطر بندازه. چیزی که کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنن مصرف متعادل مواد غذایی کامل و نه تغییریافته س.

● غنی شده این ۴ محصول غذایی به قیمت شون نمی ارزه اجناس لبنی غنی شده با امگا۳: بهترین کار واسه بالا بردن اندازه امگا۳ در بدن مصرف ماهیای چرب یا مکمل روغن ماهیه. اگه اهل مصرف ماهی نیستین، مصرف گردو رو به شما پیشنهاد می کنیم. در کنار اون به کار گیری روغن کانولا و روغن زیتون هم می تونه تامین کننده نیازتون به امگا۶ و امگا۹ باشه. ▪ آب پرتقال غنی شده با کلسیم: آب میوه های صنعتی شکر بالایی دارن و برخلاف اجناس لبنی شامل ویتامین D که واسه جذب کلسیم لازمه، نیستن. به جای خرید آب میوه های غنی شده با کلسیم بهتره از دیگر منابع کلسیم مانند لبنیات، کلم بروکلی، جوی دوسر و بادام استفاده کنین. ▪ ماست غنی شده با پروبیوتیکا: پروبیوتیکا واسه بعضی عفونتای دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از آلوده شدن به عفونتای به وجود اومده به وسیله درمانای آنتی بیوتیکی لازمه اما پیشنهاد می کنیم به جای ماست غنی شده ماست طبیعی کم چرب استفاده کنین. ▪ آب میوه های غنی شده با آنتی اکسیدان ها: میوه ها به طور طبیعی غنی از آنتی اکسیدانا، فلاونوییدها، فیبر و شکلای جور واجور ویتامینا هستن. مصرف آب میوه های غنی شده با آنتی اکسیدان هرچند قیمت بالاتری دارن اما ارزش غذایی شون هیچوقت به پای یه پرتقال یا سیب تازه نمی رسه.

منبع :