س. اسفند ۶ام, ۱۳۹۸

ارزش صبحانه در رژیم های لاغری | تغذیه سالم

Abstract atoms background with purple and blue motion dots

 

 

همیشه کارشناسان، خوردن صبحونه رو به همه گروه های سنی پیشنهاد می کنن و هیچ وقت به کسی اجازه نمی دن واسه کاهش وزن، این وعده رو از برنامه غذایی اش حذف کنه. البته آدما به علل جور واجور و براساس شرایط جورواجور مثل دیر برخاستن از خواب، نداشتن وقت کافی هنگام رفتن به سر کار و یا حتی میل نداشتن واسه خوردن این وعده، کم کم اونو از برنامه غذایی خود حذف می کنن که در بلندمدت این موضوع، نتیجه های بدی رو براشون به دنبال داره.

پس باید تلاش کنین تا دوباره صبحونه رو به برنامه غذایی روزانه ی خود برگردونین.

به هر حال، ارزش صبحونه واسه حفظ سلامتی بدن، مثل ارزش بنزین واسه ماشینه. صبحونه، با تامین مقداری از انرژی روزانه موجب می شه فرد با قدرت تمرکز بیشتری فعالیت کنه.

از این رو، خوردن صبحونه یکی از ارکان اصلی تغذیه سالم به حساب اومده و باید یه تیکه از انرژی روزانه از راه این وعده غذایی دریافت شه، یعنی اگه وعده های اصلی رو از نظر حجم به ۷ قسمت تقسیم کنیم، باید در صبحونه ۲ قسمت، در ناهار ۳ قسمت و در شام هم ۲ قسمت دیگه دریافت شه، یعنی باید حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از غذای روزانه مون رو در وعده صبحونه بخوریم. وگرنه، در طول روز دچار کاهش قند خون شده و با نبود تمرکز و افت حافظه روبرو میشیم، به خصوص اگه فعالیت فکری داریم.

در کل، یه صبحونه مغذی باید چند ویژگی داشته باشه:
۱- شامل گروه نشاسته ها مثل نون و غلات سبوس دار باشه.

۳- شامل یک تا دو عدد میوه هم باشه، به خصوص واسه آدمایی که فرصت خوردن میوه رو در وسط روز پیدا نمی کنن.

متأسفانه بعضی افراد در این وعده مهم از مواد غذایی استفاده می کنن که ارزش تغذیه ای چندانی ندارن، یعنی فرد از شکلای جور واجور سوسیس، کالباس و چیپس استفاده می کنه.

بعضیا هم هستن که به دلیل اشتغال زیاد، وقت خوردن ناهار رو ندارن، پس صبحونه مفصل تری میل می کنن، در حالی که باید دونست مصرف یه وعده بسیار حجیم و چرب حتی در اول روز هم قدرت تمرکز فکری رو کم کرده و یادگیری رو با مشکل مواجه می کنه.

درباره خوردن املت در صبحونه باید بگم که قارچ به کار رفته در اون، جزو سبزیجاته، نه گوشت. پس تأمین کننده پروتئین نبوده و تنها یه حجم دهنده س. اما فلفل دلمه ای استفاده شده، ماده ای مناسب واسه هرچه مغذی تر کردن این غذا حساب می شه.

دکتر مسعود کیمیاگر- متخصص تغذیه و رژیم درمانی

در کل، یه صبحونه مغذی باید چند ویژگی داشته باشه:
۱- شامل گروه نشاسته ها مثل نون و غلات سبوس دار باشه.

۳- شامل یک تا دو عدد میوه هم باشه، به خصوص واسه آدمایی که فرصت خوردن میوه رو در وسط روز پیدا نمی کنن.

متأسفانه بعضی افراد در این وعده مهم از مواد غذایی استفاده می کنن که ارزش تغذیه ای چندانی ندارن، یعنی فرد از شکلای جور واجور سوسیس، کالباس و چیپس استفاده می کنه.

بعضیا هم هستن که به دلیل اشتغال زیاد، وقت خوردن ناهار رو ندارن، پس صبحونه مفصل تری میل می کنن، در حالی که باید دونست مصرف یه وعده بسیار حجیم و چرب حتی در اول روز هم قدرت تمرکز فکری رو کم کرده و یادگیری رو با مشکل مواجه می کنه.

درباره خوردن املت در صبحونه باید بگم که قارچ به کار رفته در اون، جزو سبزیجاته، نه گوشت. پس تأمین کننده پروتئین نبوده و تنها یه حجم دهنده س. اما فلفل دلمه ای استفاده شده، ماده ای مناسب واسه هرچه مغذی تر کردن این غذا حساب می شه.

دکتر مسعود کیمیاگر- متخصص تغذیه و رژیم درمانی

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا