س. اسفند ۶ام, ۱۳۹۸

ارزش حبوبات در رژیم سالم | سبزیجات

Conceptual background of Artificial intelligence , humans and cyber-business on programming technology element ,3d illustration

 

 

با در نظر گرفتن اون که چاقی  زمینه ساز بروز شکلای جور واجور سرطان مانند سرطان سینه،  روده ی بزرگ، پروستات ، آندومتر( رحم)، کلیه و کیسه ی صفرا؛ مریضی های غیر واگیر مانند دیابت نوع ۲  و قلبی- عروقیه، ضرورت به کار گیری برنامه ی غذایی سالم که از حبوبات و غلات کامل یعنی نون های جفت و جور شده از آرد سبوس دار  مانند سنگک، تافتون و بربری، شکلای جور واجور گوشت های سفید مانند مرغ و ماهی، فرآورده های شیری (شیر، ماست و پنیر)، روغن های گیاهی مایع، مغزا (آجیل)، سبزی ها و میوه ها تشکیل شده باشه؛ نیاز به نظر می رسه.

تحقیقات نشون داده، احتمال دچار شدن به سرطان روده ی بزرگ، پروستات و بروز مریضی های قلبی- عروقی  و دیابت نوع ۲ در آدمایی که دو بار یا بیشتر در هفته از حبوبات استفاده می کنن، کمتر از افرادیه که یه بار در هفته ازش استفاده می کنن یا برنامه ی غذایی اونا پر از غذاهای پُرچرب، سرخ شده، غلات تصفیه شده مانند نون های سفید و شیرینی هاست.

 

 

حبوبات در ردیف سوم هرم غذایی در کنار گروه گوشت ها، تخم مرغ، آجیل (مغزها)  قرار می گیرند و مصرف روزانه ی ۳- ۲ واحد از این گروه پیشنهاد شده.

هر واحد این گروه برابر – ۶۰ گرم گوشت قرمز یا مرغ یا ماهی  پخته شده، یه لیوان حبوبات پخته، یه عدد تخم مرغ ، ۲۰عدد بادام زمینی ، ۱۲عدد بادام، ۲ قاشق غذاخوری کنجد  و ۱۲ عدد آجیل مخلوطه.

مصرف روزانه حبوبات در رژیم غذایی مردم مناطق مدیترانه ای (کشورای اسپانیا، پرتغال، یونان، جنوب فرانسه، سوریه، فلسطین اشغالی، جزیره ی کرت، بخشایی از ایتالیا) که کمتر از مردم شمال اروپا، آمریکا و دیگه کشورای در حال پیشرفت، دچار مریضی های قلبی- عروقی و بعضی سرطان ها می گردند، پیشنهاد شده.

البته باید یاد آور شیم که با در نظر گرفتن امتیازات حبوبات، مصرف اون به تنهایی در هر روز موجب یه برنامه غذایی با کفایت نمی شه، چون شکلای جور واجور ویتامین ها و مواد مغذی لازم که در گوشتا، سبزیا، میوه ها و فرآورده های شیری هست، در اونا موجود نیس.

چند نکته مهم واسه طبخ حبوبات در شکلای جور واجور خورشا و آشای سنتی:

– حبوبات رو چند ساعت قبل از پخت در مقدار کافی آب خیس کنین و بعد آب اونو دور بریزین.

– حبوباتی رو که در زمانای جور واجور خریده اید، با هم مخلوط نکنین، به خاطر این که قدیمیا خشک تر شده و به زمان طولانی تری واسه پخت احتیاج دارن.

فیروزه حسینی- کارشناس تغذیه

*

منبع : tebyan.net