س. اسفند ۶ام, ۱۳۹۸

ارزش تغذیه ای نخود | سبزیجات

Abstract Connection Technology Background

نام دیگه نخود، لوبیای گاربانزو( garbanzo bean ) هستش. نخودفرنگی، عدس و نخود به شکل یکسال در میان و چرخشی با گندم و جو تو یه زمین زراعتی- کشت می شن. این حالت چرخشی باعث تقویت و تجدید نیتروژن در خاک می شه و دیگه احتیاجی به به کار گیری کود نیس.

معمولاً نخود در زمینای حاشیه بین النهرین و مدیترانه شرقی کشت می شد و از اونجا به هند و بقیه نقاط آسیای شرقی گسترش یافت.

جدول ارزش تغذیه ای نخود:

مقدار واحد یه چهارم لیوان یا ۳۵ گرم پخته شده
در هر واحد

۱۱۵ کالری

انرژی

۵ کالری

انرژی حاصل از چربی

(درصد دریافت روزانه%)

۷۵/۱ گرم(۱درصد) چربی کل

۰ گرم(۰ درصد)

چربی اشباع

۰

کلسترول

۰

سدیم

۱۹ گرم( ۷ درصد)

کربوهیدرات کل

۱۱ گرم(۴۴ درصد)

فیبرغذایی

۰ گرم

شکر

۷ گرم

پروتئین

۳ درصد

ویتامین A

۲ درصد

ویتامینC

۵ درصد

کلسیم

۱۲ درصد

آهن

روش درست کردن و پختن نخود

از شب قبل اونو در آب خیس کنین. بعد به مدت ۵/۱ تا ۲ ساعت اونو بجوشونین.

۲ برابر مقدار نخود، آب بریزین.

کنسرو نخود در مغازه ها هست و خیلی راحت می تونین اونو جفت و جور کنین.

نخود رو میشه تو یه محل خنک و خشک به مدت طولانی نگهداری کرد.

نکات تغذیه ای

نخود هم مانند بقیه حبوبات، فیبر بالایی داره. فیبر محلول مانند یه برس زبر، سیستم گوارشی رو پاک می کنه. این نوع فیبر، گلوکز(قند) و کلسترول خون رو کم می کنه. هم اینکه نیاز به انسولین رو در افراد دیابتی کم می کنه.

در بین گروه های غذایی؛ نخود، عدس و نخود فرنگی، پروتئین، کلسیم و آهن رو به مقدار کافی و لازم واسه رفع نیاز بدن جفت و جور می کنن.

منبع : tebyan.net