س. اسفند ۶ام, ۱۳۹۸

ارزش تغذیه ای شلیل | سبزیجات

Abstract Connection Technology Background

ارزش تغذیه ای شلیل

شلیل امتیازات زیادی واسه سلامتی بدن داره. این امتیازات در برگیرنده کارکرد بهتر سلولی و سلامت سیستم گوارش و بهبود سیستم قلبی- عروقیه. کارکرد دفاعی آنتی اکسیدان های شلیل می تونه در مقابله با شرایط حادی مثل مشکلات مربوط به چاقی، دژنراسیون ماکولا اثر داشته باشه و در پیشگیری از سرطان به بدن کمک کنه. مصرف شلیل می تونه به تقویت سیستم ایمنی، گسترش پوستی سرحال و جوون و بقیه موارد کمک کنه. این میوه یه میان وعده عالی در دوران بارداریه. شلیل میوه بسیار خوشمزه ایه که واسه خونواده Rosaceaeه. واقعا، این میوه بسیار مثل هلوه. معمولا شلیل در آب و هوای گرم تر رشد پیدا می کنه. بیشتر از ۱۵۰ گونه جور واجور از شلیل هست که از دو گونه اصلی clingstone و freestone به وجود اومده ان. درخت این میوه عمر کوتاهی داره و قد متوسطی داره. درخت این میوه برگای نورانی و سبزی داره.

ارزش تغذیه ای و کالریای موجود در شلیل:

شلیل پر از مواد مغذی و یه میوه کم کالریه. شما می تونین با مصرف شلیل مواد مغذی زیادی رو وارد رژیم غذایی خود کنین. شلیل طیف بزرگی از آنتی اکسیدانای قوی و ترکیبات فنولی رو در خود داره و می تونه فیبر لازم بدن رو تامین کنه. وجود ویتامینای فراوون در شلیل باعث شده این میوه یکی از بین وعده های خوب واسه افراد باشه. شما می تونین ویتامینایی مثل ویتامین A، B1،B2، ویتامین B3 ،اسید پانتوتنیک، ویتامین B6، فولات، ویتامین C (اسید اسکوربیک)، ویتامین E (آلفا توکوفرول) و ویتامین K (فیلوکینون)رو در شلیل پیدا کنین. این میوه منبع غنی از پتاسیم و بقیه مواد معدنی مثل منیزیم و کلسیمه و هیچ کلسترول مضری نداره.

کالری: شلیل به ازای هر ۱۰۰ گرم تنها ۴۴ کالری داره.

خواص شلیل واسه سلامتی:

دفاع آنتی اکسیدانی: شلیل قدرت آنتی اکسیدانی بسیار حیرت انگیری داره. مقادیر زیادی پلی فنول، محتوای ویتامین C و کاروتنوئیدهایی مثل بتا کاروتن و کریپتوکسانتین در اون پیدا میشه. پوست میوه شلیل غلظت بالایی از ترکیبات جور واجور رو داره. پس وقتی که می خواین شلیل رو استفاده کنین اونو به درستی بشورید و به همراه پوست بخورین. این آنتی اکسیدانای مراقبت کننده می تونن بدن رو از شر رادیکالای ازاد خلاص کنن و اثرات داغون کننده مولکولای آزاد اکسیژن رو خنثی کنن.

مراقبت از چشم: شلیل شامل لوتئین، یه ماده مغذی مهمه که سلامت چشم رو بیشتر می کنه و خطر دچار شدن به بیماریایی مثل دژنراسیون ماکولا وابسته به سن رو کم می کنه. تحقیقات جور واجور نشون داده که لوتئین یه آنتی اکسیدان بسیار قویه که در کاهش خطر دچار شدن به کاتاراکت هسته ای( آب مروارید هسته ای)کمک می کنه. لوتئین در رنگدونه ماکولای چشم قرار داره و در حفاظت از بافت شبکیه از آسیبای به وجود اومده به وسیله استرس اکسیداتیو و نور با طول موج بالا خوبه. علاوه بر این، بتاکاروتن موجود در این میوه سنتز ویتامین A رو بیشتر می کنه و در حفظ بینایی و جلوگیری از بیماریایی مانند کوری و خشک چشمی موثر هستش.

سلامت قلب: مصرف منظم میوه هایی مثل شلیل به خاطر وجود آنتی اکسیدانای قوی، می تونه در بهبود سلامت قلب به درد بخور باشه. اسید کلروژنیک و آنتوسیانین موجود در شلیل در برابر اکسیداسیون کلسترول بد خون از بدن مراقبت می کنن و همین امر از سخت شدن شریانا مانع می شه و به بهتر شدن گردش مناسب پلاکتا کمک می کنه. فلاونوئیدی که در شلیل پیدا میشه از افزایش تجمع پلاکتا مانع می شه و خطر دچار شدن به آترواسکلروزرا تا حد زیادی کم می کنه.

پیشگیری از سرطان: همونطور که در بالا هم به اون اشاره کردیم، شلیل شامل اسید کلروژنیکه که یه ترکیب طبیعیه و امتیازات زیادی مثل پیشگیری از بروز تومورهای جور واجور و بروز سرطانایی مثل سرطان روده رو داره. تحقیقات جور واجور نشون میده که اسید کلروژنیک خاصیت chemopreventive داره که از افزایش سلولای سرطانی مانع می شه. هم اینکه تحقیقات پژوهشی دلایل کیفی در مورد نقش بتا کاروتن موجود در گروه شلیل در مراقبت از بدن در برابر سرطان ریه رو نشون داده.

پوست سالم تر: بیوفلاویوییدهایی که در این میوه پیدا میشه به سلامت پوست کمک می کنه. ترکیبات آنتی اکسیدانی مثل ویتامین C، لوتئین، بتا کاروتن می تونه اینجور اثرات دفاعی رو بیشتر کنه. بتا کاروتن که پیش ساز ویتامین A هستش می تونه از اسیب پوست کم کنه. ویتامین C موجود در شلیل هم در سنتز کلاژن نقش داره و به پوست کمک می کنه ظاهر جوون تر و سرحال تری دارا باشن. علاوه بر این، تحقیقات انجام شده نشون میده لوتئین موجود در شلیل پوست رو در برابر اسیب رادیکالای آزاد و اشعه ماوراءبنفش مراقبت می کنه.

میان وعده ای واسه دوران بارداری: مادران باردار می تونن از ویتامینا و مواد معدنی موجود در شلیل به خصوص فولات اون به نفع خود استفاده کنن. وجود پتاسیم فراوون در این میوه در پیشگیری از گرفتگی عضلات کمک می کنه و سطح انرژی بدن رو در مقدار نرمال نگه می داره. فیبری که در این میوه پیدا میشه باعث بهتر شدن سلامت گوارش می شه و ویتامین C موجود در اون به رشد مناسب و پیشرفت عضلات، دندانا و رگای خونی جنین کمک می کنه.

سلامت سلولا: شلیل شامل فسفره که یه ماده معدنی لازم واسه کارکرد طبیعی سلولا و بافت هاست. فسفر موجود در شلیل به تشکیل دندانا و استخوانای قوی تر کمک می کنه و باعث بهتر شدن متابولیسم کربوهیدراتا و چربیا می شه. این میوه پشتیبانی خود رو در حفظ و نگهداری سلولا و بازسازی بافتا ، انقباض عضلات و داشتن ضربان طبیعی قلب گسترش میده.

انتخاب و نگهداری شلیل:

میوه های با کیفیت معمولا میوه هایی هستن که سفت و محکم هستن و از وجود هر نوع آسیبی خالی ان. شلیل رسیده رنگ تازه و زیبایی داره. بهتره شلیل رو هر چی سریع تر استفاده کنین چون در درمای بالا از بین میره.شما می تونین شلیل رسیده و آماده رو به مدت چند روز در فریزر نگهداری کنین.

هشدارهایی در مورد شلیل:

هسته یا دانه های شلیل شامل مقادیر کمی از سیانوژنه که بعد از بلع ممکنه متابولیزه شه. با اینکه این موضوع نادره اما بلع غیر از قصد و ناآگاهانه مقادیر خیلی از هسته شلیل می تونه باعث ایجاد مسمومیت با سیانید شه. این هسته ها ممکنه باعث ایجاد مشکلات خفگی در کودکان کم سن و سال شه. با وجود مواردی که بیان شد، میوه شلیل خالی از مواد آلرژی زاست و میشه اونو خوب مصرف کرد. اگه اولین باریه که شلیل مصرف می کنین بهتره در مورد اون با احتیاط باشین.

.

منبع : datees.ir