س. اسفند ۶ام, ۱۳۹۸

ارزش تغذیه‌ای روغن سبوس برنج | تغذیه سالم

۳d chart with red arrow up on finance report

ارزش تغذیه ای روغن سبوس برنج

روغن سبوس برنج محصولی حیرت انگیزه که از پوسته خارجی و قهوه ای رنگ برنج که متفاوت از شلتوکه جفت و جور می شه. تنها ۸ درصد از مقدار برنج آسیاب نشده رو پوسته یا سبوس تشکیل میده

اما همین مقدار شامل ۱۵ تا ۲۰ درصد روغنه.

روغنا یکی از بحث برانگیزترین شکلای جور واجور سبد غذایی خونواده هستن و همیشه این سۆال مطرحه که خوردن چه نوع و چقدر از روغن مطلوبه؟ روغن آفتابگردان، پنبه دانه، سویا، کانولا و… همه از جمله روغنایی هستن که تکراری در مورد خواص تغذیه ای اون مطالبی خونده ایم. اما در میون این روغنا، روغن سبوس برنج محصول جدیدیه که چند سالیه وارد بازار شده و بیشتر خونواده ها طبق تبلیغات زیاد، این روغن رو کم کالری، کم کلسترول و مناسب واسه سرخ کردن می دونن. اما این ویژگیا واقعیت دارن؟

 

فواید تغذیه ای روغن سبوس:

ویتامینای گروه B سبوس طی روند گرمایی روغن گیری، تا حدود زیادی تخریب می شن، ولی ویتامینای E و D اون مثل روغنای دیگه در سطح بالایی قرار دارن. پس به حفظ تعادل سیستم عصبی و مغزی کمک کرده و با تقویت سیستم ایمنی بدن احتمال بروز مریضیای عفونی و امراض قلبی و سرطان رو کم می کنه و درمون دهنده خوب زخما، التهابات، تغذیه کننده پوست سر، ضد پیری و ضد چروکه.

 

* ارزش تغذیه ای روغن سبوس برنج به دلیل اینکه شامل اسیدهای چرب لازمه، بالا هستش. تحقیقات نشون داده که مصرف این روغن در رژیم غذایی باعث کاهش خیره کننده کلسترول مخصوصا کلسترول بد خون (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL )می شه پس واسه کسائی که از رژیم غذایی کم چربی پیروی می کنن، ایده آله.

 

* تندی اکسایشی (طعم تندی که به دلیل اکسیداسیون روغن ایجاد می شه) عادی ترین نوع فساد روغنه که عکس العمل اسیدهای چرب غیراشباع با اکسیژن موجب بروز اون می شه. سبوس برنج از نظر پایداری اکسیداسیونی بسیار عالیه، این پایداری مربوط به وجود آنتی اکسیدان های جور واجور طبیعی موجود در اون هستش.

 

* از جمله آنتی اکسیدانای موجود در روغن سبوس برنج میشه به ویتامین E و اوریزانول اشاره کرد. وجود این آنتی اکسیدانا واسه دراز مدت پایداری اکسیداسیون رو در هر دو دمای بالا و پایین حفظ می کنن و باعث موندگاری بالای غذاهای پخته شده با روغن سبوس برنج می شن. هم اینکه وجود این آنتی اکسیدانا به کاهش کلسترول خون کمک زیادی می کنه.

تحقیقات نشون داده که مصرف این روغن در رژیم غذایی باعث کاهش خیره کننده کلسترول مخصوصا کلسترول بد خون (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL )می شه

* از اونجایی که این روغن نقطه دود بالاتری نسبت به بقیه روغنای گیاهی داره (۲۵۷ – ۲۴۵ درجه سانتی گراد) به کار گیری اون واسه مصارف پخت و پز راحته.

 

* روغن تصفیه شده سبوس برنج با رنگ روشن و طعم مطلوب، روغن مناسبی واسه تولید سس مایونز و مارگارین سازی و مصرف در سالادهاست.

 

* هم اینکه به دلیل وجود آنتی اکسیدانای طبیعی در این روغن که تغذیه کننده پوست، ضد پیری، ضد چروک هستن میشه از اون در جفت و جور و تولید ضد آفتاب ها و لوازم آرایشی کاربرده های زیادی کرد.

 

روغن سبوس کم کالری نیس

توجه

۱- روغن سبوس واسه پخت و پز و اضافه کردن به سالاد عالیه. این روغن به دلیل مقدار زیاد اسیدهای چرب غیر اشباع (اسید لینولئیک) نباید به مدت طولانی تحت گرما قرار گیرد. گرما بالا با تجزیه اسیدهای چرب، از خواص و کیفیت این روغن کم کرده و موجب سمی شدن اون می شه.

 

۲- به دلیل اون که این روغن شامل مقادیر بالای کربوهیدرات، اسیدهای آمینه و آنزیمای زیادیه، نگهداری اون به مدت طولانی موجب تغییراتی در کیفیت اون و بروز مشکلاتی در مصرف کننده می شه، پس به تاریخ مصرف اون توجه کنین.

 

۳- این روغن در نزدیکی با نور و گرما بدون این دست اون دست کردن تغییر طعم داده و کم کم فاسد می شه. پس از خرید روغنایی که در نزدیکی ویترین مغازه ها در مقابل نور خورشید قرار دارن، دوری کنین و در آشپزخانه اونو در مکانی تاریک بذارین.

 

۴- از اونجا که ممکنه نوع تقلبی این روغن در بازار عرضه شه، بهتره اونو از اماکن معتبر خریداری و به مجوز بهداشت و ظاهر اون توجه کنین. روغن سبوس خوراکی باید شفاف، روشن، بدون بو، کمی شیرین و کم غلظت باشه.

فرآوری: مریم مرادیان نیری


منابع:

جام جم آنلاین

بهسایت

 

منبع : tebyan.net